DE ZONDAG IS VAN IEDEREEN

15 februari 2017

Het is vandaag zo’n dag die je liever overslaat. Komt door de SGP/CU. Die zitten in Goes in het college met de VVD en het CDA. Die drie partijen spraken in het collegeprogramma af: “Evenementen in de binnenstad beginnen op zondag niet eerder dan 13.00 uur.” Dit gaat goed. Is vaak prettig. Dat laat ook de Dancetour al jaren zien. Op zondag.

SGP/CU Wethouder André van der Reest heeft wegens principiële bezwaren om een onderzoek naar alternatieven verzocht. Daarmee komt hij helemaal tegemoet aan wat zijn achterban eist: de zondag staat in het teken van de Heer. Voor iedereen. Verplicht. Er zal ook nog wel wat politieke pijn zijn wegens de zondagsbakker die na massale protesten van de Goesenaren open mocht blijven. Het CDA en de liberale VVD hebben Van der Reest zijn zin gegeven: dat onderzoek komt er. En dat is symboolpolitiek en een verkeerd signaal. Want de zondag is van iedereen.

Een grote meerderheid van de Goese burgers stemde in 2014 ook daarom op een partij die voor vrijheid op zondag is. Daar rekening mee houden is in een democratie een hoog goed. Vooral wanneer je eerder zelf afsprak dat evenementen vanaf 13:00 uur zijn toegestaan. Laat de burgers op zondagmiddag en -avond doen wat zij willen. Daar hebben we een heldere grens. Jongeren en anderen hun Dancetour ontnemen is daar ver overheen.

Het onderzoek moet nog beginnen maar verandert voorlopig niets. En volgend jaar zijn er verkiezingen. Wat wij Goesenaren (burgers en ondernemers) op zondag kunnen doen gaat dan een discussie worden: laten we ons nog meer zondag afpakken?