Aan de slag!

Door Marco Eestermans op 5 september 2021
De zomervakantie zit erop, komende week starten ook de vergaderingen van de gemeenteraad weer. Het is de start van een spannend politiek jaar. In maart 2022 zijn er nieuwe verkiezingen en mogen de inwoners van Goes een oordeel vellen over het huidige beleid. Gaan we door op de conservatieve en rechtse weg van CDA, VVD en SGP/CU? Of kiezen we voor een socialer Goes.
Dat laatste is wel het doel van de PvdA. Voor de zomer hebben we gezien dat er genoeg partijen zijn die willen bezuinigen op de zorg. Zowel D66, CDA, VVD en SGP/CU stemden voor en laten we niet vergeten dat ook Nieuw Goes voor het beperken van WMO-maatregelen is.
Als het aan de Partij van de Arbeid ligt draaien we deze bezuinigingen zo snel mogelijk terug. We willen de inwoner centraal zetten en hulp bieden aan degene die dat nodig hebben.
Ook verwachten we nog dit jaar een nieuw armoedebeleid. Eerder in 2021 hebben we daar al nieuwe ideeën aan toegevoegd, nu is het zaak dat ook hier concrete voorstellen terugkomen in het beleid. Bijvoorbeeld het verruimen van de inkomensgrenzen en het voorkomen van de armoedeval (Dit gebeurt wanneer iemand door werk meer gaat verdienen, maar uiteindelijk minder geld overhoudt omdat toeslagen of uitkeringen stoppen). Daarnaast moet de gemeente echt anders omgaan met schulden van inwoners. Te vaak wordt nog gezegd dat het iemands eigen schuld is, maar in heel veel gevallen is dat niet de oorzaak. Goes moet haar inwoners beschermen door zelf geen onnodige boetes en incassokosten meer neer te leggen bij haar burgers en door inwoners beter te begeleiden bij het aflossen van hun schulden.
Maar er zijn komend jaar nog meer keuzes te maken. Bijvoorbeeld over de invulling van de binnenstad of de Marconiboulevard, het verbreden van de Deltaweg, woningbouw, energietransitie en een nieuw cultuurbeleid. Bij al deze keuzes zal de PvdA de inwoner centraal zetten, altijd voor de sociaalste oplossingen kiezen en haar kwetsbare inwoners beschermen. Wij zullen onze stem in ieder geval laten horen!