Basisbanen bieden toekomst

Door Marco Eestermans op 22 november 2020
Wie niet meer uit de bijstand komt, blijft daar in hangen. De bijstand is dus een eindstation. Voor deze inwoners dreigt het gevaar dat zij geen toekomst meer voelen. De PvdA wil via basisbanen zorgen dat deze inwoners zich weer waardevol voelen en contact houden met de samenleving.
Basisbanen zijn dus bedoeld voor mensen die lange tijd in de bijstand blijven zitten. Zij komen via een basisbaan in dienst van de gemeente. Hun arbeidsvoorwaarden worden geregeld in een CAO zodat zij ook eerlijk betaald worden. Vervolgens voeren zij werk uit dat zinvol is voor de maatschappij. Denk bijvoorbeeld aan het bezoeken van eenzame ouderen, kleine werkzaamheden bij verenigingen of bijspringen in het buurthuis. Daarmee snijdt het mes aan twee kanten: inwoners krijgen weer licht aan het einde van de tunnel en klein maatschappelijk werk wordt opgepakt.
De basisbanen klinken erg idealistisch. Dat is het ook. De PvdA wil ook deze groep inwoners een eerlijke toekomst bieden en ervoor zorgen dat zij volwaardig meedoen in de samenleving. Het plan is ook uitvoerbaar. De gemeente Groningen is inmiddels begonnen met de basisbanen en ook een adviesraad van de regering beveelt de basisbaan aan. De Goese PvdA heeft daarom een voorstel ingediend om ook in Goes basisbanen in te voeren. Het voorstel is door de gemeenteraad aangenomen en de wethouder gaat nu onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.

‘Ongelijkheid is voor mijn een doorn in het oog. Ik wil een Goes waar plek voor iedereen is. Goes moet een plaats zijn waar iedereen de kans heeft om zich te ontwikkelen, keuzes te maken en plezierig te leven. Goed onderwijs en goede plekken waar mensen elkaar ontmoeten, helpen daarbij’ Speciaal onderwijs Mijn naam is Marco

Waar ben je naar op zoek?