Bezoek aan de voedselbank

Door Krisja Corstens op 4 augustus 2022

Vrijdag 29 juli hebben we een bezoek gebracht aan de voedselbank. Met een warm welkom door de voorzitter en enkele vrijwilligers zijn we meegenomen in het reilen en zeilen van de voedselbank.

Het team van de voedselbank bestaat uit 50-55 vrijwilligers die in een fijne sfeer borg staan voor de kwantiteit en kwaliteit van de voedselbank. Het zorg hebben dat de huidige werksfeer goed is, is een blijvend speerpunt van de organisatie.

Na een lichte daling in het aantal pakketten dat men uitdeelt, staat de teller op 165 pakketten die wekelijks uitgedeeld worden. Hiervan worden er 30 bezorgd door de bus die de voedselbank door giften heeft kunnen vernieuwen. Naast voedsel wordt ook maandverband en tampons uitgedeeld. Er waren hier al wat giften voor hetgeen versterkt is door een toekenning van het algemene armoedefonds. Met alleen een subsidie voor de huur van het gebouw, lukt het de voedselbank om zelfstandig hun broek op te houden.

De voedselbank heeft korte lijnen met o.a GR de Bevelanden, SMWO, bewindvoerders en Emergis. Mensen krijgen een intake waarna de verstrekking plaats kan vinden. In hun toebedeling houdt de voedselbank richt strikt aan de richtlijnen om onnodige ruis te voorkomen en zij waar kunnen maken waar ze voor in het leven zijn gekomen. Hierbij hebben ze ook de eerste noodpakketten aan de Oekraïners verzorgd.

Vanuit de samenleving, bedrijven is de maatschappelijke betrokkenheid groot. Er liggen afspraken met regionale supermarkten, andere bedrijven geven voedsel, er wordt gewerkt in een moestuin waarvan de opbrengst naar de voedselbank gaat. Met enige voorzichtigheid in de wintermaanden, lukt het hen om verse producten en de schijf van 5 te kunnen leveren en verspilling van voedsel tegen te gaan.

Een goed geoliede organisatie die goede maatschappelijke betrokkenheid heeft. Ondanks dat een ieder zou willen dat een voedselbank niet nodig zou hoeven zijn in Nederland biedt het wel voordelen t.o.v. een extra pas waar mensen die hiervoor in aanmerking komen. Niet continu met lood in je schoenen aan moeten kloppen vanwege de aanwezige schaamte maar 1x tijdens de intake, de garantie dat alle gezinsleden gezond voedsel eten en de beschreven maatschappelijke betrokkenheid vanuit de samenleving lijken zeker meerwaarde te hebben.

Krisja Corstens

‘Vanuit een sterk gevoel voor rechtvaardigheid sta ik voor gelijke kansen, bestaanszekerheid en menselijkheid’ Goes Ik ben Krisja Corstens, 58 jaar oud en inmiddels woon ik 23 jaar met mijn partner in Goes. Een mooie plaats waar wij onze zoon in een prettige omgeving hebben laten opgroeien. Dit gun ik iedereen, dus daarom maak ik

Meer over Krisja Corstens

Waar ben je naar op zoek?