Bezoek aan stichting leergeld

Door Marco Eestermans op 24 oktober 2022
Stichting Leergeld helpt dagelijks honderden kinderen in armoede. Bijvoorbeeld door het betalen van schoolspullen, laptops of kleding. Daarmee is deze organisatie een belangrijke speler bij het bestrijden van armoede in onze gemeente. PvdA/GroenLinks heeft veel waardering voor Stichting Leergeld en alle acties die zij opzetten.

Tijdens ons gesprek kaartte Stichting Leergeld twee belangrijke onderwerpen aan: samenwerking en zwemlessen. Stichting Leergeld geeft aan dat de afstemming tussen verschillende organisaties en de gemeente beter kan. Op die manier kunnen regelingen efficiënter ingezet worden en krijgen inwoners eerder en betere hulp.

Zwemlessen zijn een ander knelpunt. Op dit moment kunnen inwoners een aanvraag doen bij het Jeugdsportfonds, maar de vergoeding is onvoldoende om het diploma te behalen. Inwoners kunnen dan via andere regelingen een nieuwe aanvraag maar dit levert extra hobbels en bureaucratie op.

Deze twee knelpunten heb ik namens onze fractie ingebracht bij de ambtenaren van het sociaal domein. Zij zijn op dit moment bezig met een onderzoek naar de mogelijkheden om de armoederegelingen te verbeteren. De problematiek die door Stichting Leergeld wordt aangekaart zal meegenomen worden in het onderzoek. Het wordt dus vervolgd!

Waar ben je naar op zoek?