Een eeuwig durende verbintenis…

3 maart 2018

Kort na elkaar werden zij beiden ontslagen, de vorkheftruck-chauffeur en de laborante. Dat was meer dan hun relatie kon verdragen. Bij hun scheiding hadden de man en de vrouw zich vergist bij de gemaakte afspraken. De (ex-)man zou het gezamenlijke huurhuis verlaten. De vrouw bleef met hun twee kinderen achter in Kapelle. De meubels en de woninginrichting bleven daar ook. Ze maakten geen afspraken over de overige bezittingen en schulden. Veel viel er ook niet te verdelen en schulden waren evenmin groot.

Door de verandering ontbrak de nodige onderlinge afstemming van inkomsten en uitgaven. Even niet opletten leidde tot rood-staan op hun ‘gezamenlijke’ rekening bij ABNAmro. Dat was het begin van een schuld, én een praktijkvoorbeeld dat laat zien hoe klein en onschuldig een schuld kan beginnen. De gevolgen zijn groot en hebben een flinke impact op het leven van sommige Bevelandse inwoners. De Partij van Arbeid op de Bevelanden wil dan ook dat het armoedebeleid verbetert. Een effectievere schuldhulpverlening hoort daarbij. Een groot deel van schade van armoede kan hiermee verholpen worden. We moeten ervoor zorgen dat iedereen uit de schulden kan komen en kan werken een gezonde financiële toekomst.

Een toekomst die de vrouw vond in een land hier ver vandaan…… Toen de man, achterblijvend in Nederland, bij de bank kwam om de voormalige gezamenlijke bankrekening op te heffen, bleek dat niet mogelijk zonder de handtekening van zijn ex-vrouw. De relatie was wel beëindigd, maar niet op de door de bank gewenste wijze. Ook de banken zijn niet vrij van onhandige regeltjes. Man en vrouw waren voor eeuwig met elkaar verbonden. En de bank bracht daarvoor iedere drie maanden een bedrag in rekening. Voor bewezen diensten…….

Willem Sanderse (Kapelle) en Marco Eestermans (Goes)

Meer weten? Lees ons manifest armoedebestrijding!

Manifest bestrijding armoede en schulden