Geef kinderen uit het AZC een toekomst!

Door Marco Eestermans op 22 april 2018

‘Doe je er wel goed aan?’, ‘Het is onze taak niet’, ‘De kinderen zijn al uitgeprocedeerd, een uitbreiding van het kinderpardon is niet nodig’. Het zijn allemaal argumenten die CDA, SGP/CU en Nieuw Goes afgelopen donderdag gebruikten om te voorkomen dat het Goese college met de staatssecretaris in gesprek zou gaan over 400 kinderen. Het zijn 400 kinderen die al jarenlang in Nederland wonen, opgroeien in onze samenleving en spelen met onze kinderen, maar ondanks dat geen Nederlander zijn. Het zijn ook kinderen die elke dag in onzekerheid leven. Ze kunnen namelijk op ieder moment het land worden uitgezet.

Namens onze fractie diende ik donderdag dan ook een voorstel in waarin we het college oproepen om met de staatssecretaris te gaan praten. Samen te kijken wat we voor deze kinderen kunnen betekenen. Zij verdienen namelijk een toekomst in Nederland. Helaas was een meerderheid tegen. Ondanks dat de VVD vooraf nog zei: ‘Geen mens kan tegen dit voorstel zijn’. Was er geen steun. Ook niet van het CDA en de SGP/CU die in andere Zeeuwse gemeenten wel hun barmhartige kant hadden laten zien. En van Nieuw Goes? Als je hun achtergrond kent dan waren hun uitspraken niet verrassend.

Toch blijft onze fractie strijdbaar. Want in Goes zijn er genoeg mensen die deze kinderen wel een toekomst gunnen. Vrijwilligers van buurthuis De Pit laten in een brief weten dat zij de kinderen uit het AZC steunen. Andere Goesenaren geven aan dat ook zij vinden dat er een oplossing moet komen. Om dat te bereiken vraag ik u onderstaande petitie te tekenen, zodat we alle kinderen die geworteld zijn in de Nederlandse samenleving een goede toekomst kunnen bieden!