Door op 9 november 2014

Geef ons heden ons dagelijks brood

indebakkerij2Vanmorgen, negen uur. Aan de Wijngaardstraat zet coffeeshop Highlife een asbak buiten. ‘Open’, staat er uitnodigend achter het raam. Binnen een minuut stapt de eerste klant naar binnen. Vijftig meter verderop wachten Goesenaren voor de toonbank van In de Bakkerij, aan tafeltjes in het horecadeel genieten bezoekers van hun ontbijt. Het is de laatste zondag waarop In de Bakkerij gedoogd brood mag verkopen. Yamina Abdoun, moeder en rechterhand van eigenaresse Renée Looman: “Er is om een vergunning gevraagd, maar die is op basis van de zondagsrust afgewezen. Doorgaan levert een straf die is vastgesteld op 4000 euro per zondag dat er een overtreding plaatsvindt.”

Zitten Goesenaren vanaf aanstaande zondag zonder brood? Nee, dat niet. Een kilometer van In de Bakkerij verkoopt een tankstation de hele dag brood. De Spar op camping de Veerhoeve in Wolphaartsdijk (ook Goes) mag op zondag net zo veel brood verkopen als ze kan. Supermarkten verkopen op zondag brood (nu nog de hele dag maar vanaf 1 januari pas vanaf 13.00 uur doordat het college met SGP/ChristenUnie de zondagteugels heeft aangehaald). Scheepvaartbenodigdheden mogen in Goes de hele zondag verkocht worden, evenals aas voor de sportvisserij. Horecazaken mogen open, frietboeren ook. Als een zondag koopzondag heet dan mag iedere ondernemer zijn zaak openen.

Goesenaren kunnen evenementen en sportactiviteiten op zondag bezoeken. Als ze mazzel hebben zien ze tijdens de Ride for the Roses de burgemeester, een wethouder en raadsleden per fiets maar wel op zondag geld inzamelen tegen kanker. De twee coffeeshops mogen de hele dag open. Er is in heel Goes geen burger of ondernemer die nog een touw vast kan knopen aan dit zondagbeleid. Alleen goed ingevoerde bestuurders snappen de onlogische lappendeken met maatregelen en uitzonderingen daarop.

Sociale media ontploffen

Inmiddels hebben honderden Goesenaren hun verbazing en boosheid uitgesproken over het weigeren van een vergunning aan In de Bakkerij. Ik kan me geen Facebookbericht over Goes heugen dat zo snel en zo vaak werd gedeeld (inmiddels al 220 keer). Bregje Capello: “Ik vond het juist een vooruitgang, niets lekkerder dan vers brood op zondag, net zoals in het buitenland. Jammer. Ik begrijp jullie frustratie volledig!”. Lucia Dessi: “Eindelijk was er een lekkere bakker open op zondag. Tegenwoordig heb je het heel druk met werk en gezin, dan is het fijn om vers brood en boodschappen te kunnen doen op zondag. “ Anderen zijn bozer. Neem Guido van de Wijdeven: “Dit soort bekrompen onzin is voor mij reden geweest niet terug naar Goes te verhuizen. Ook al werk ik daar elke dag”. Marty Westrate wil actie: “Ik word hier heeel erg boos van en roep alle bezoekers op samen in actie te komen. Dit gaat te ver die betutteling, en het verbieden van iets wat echt een aanvulling is voor onze stad en ver daarbuiten.” Marco Visser (van de Goese speelgoedzaak VisserToys) wil ook actie: “Als collega ondernemer maak ik me echt enorm boos over deze betutteling anno 1700. Ik ben dan ook van mening dat je gewoon open moet gaan en met jou alle ondernemers in Goes. Zondag 16 november zijn hoop ik heel veel collegae open in Goes vanaf 9.00.”

De zondag die je wist dat zou komen

Het onderwerp leeft in Goes. Het wachten is op Powned en andere landelijke media. En dan staan we na de beperkte zondagopeningstijden voor de supermarkten en het gedoe om het hijsen van de regenboogvlag weer lekker bekrompen in het nieuws: het college sloopt haar eigen citymarketing. Maar 16 november 2014 is ook de zondag die je wist dat zou komen. En waarvan er nog meer komen, als het aan collegepartij SGP/ChristenUnie ligt. De beijveraars voor zondagsrust hebben een heldere agenda: “Geen uitbreiding van het huidige aantal zon- en feestdagen waarop winkelopenstelling kan plaatsvinden. Terugdringen van zondagopenstelling van supermarkten (verkiezingsprogramma)”. In oktober sprak de raad het voorstel van het college de supermarkten pas vanaf 13.00 open te laten gaan. Een inhoudelijke reden voor de beleidswijziging gaf het college niet. Burgemeester Verhulst: “Het is een politiek besluit”. We moeten het doen met de toelichting van SGP/ChristenUnie-fractievoorzitter Johnny Lukasse: “De SGP-ChristenUnie  vindt het belangrijk dat deze opstandingsdag van Christus uniek blijft. Het is een groot voorrecht om één dag te hebben voor kerkgang, het luisteren naar het Woord van God en onderlinge ontmoeting (rust, en bezinning).” Maar met de supermarkten zijn we er nog niet, de SGP/ChristenUnie heeft meer pijlen op haar boog: “Wij zijn positief over het subsidiëren van evenementen maar kunnen ons niet vinden in alle activiteiten die worden georganiseerd, zeker niet als de zondagsrust in het geding is.” Een voorbeeld is de Dancetour. SGP/ChristenUnie wethouder van der Reest heeft uit principiële overwegingen bezwaar tegen het feit dat dit evenement op zondag wordt gehouden.

Na de volgende verkiezingen alles vrijlaten?

dezondagisookvanonsNu ben ik zelf telg uit een geslacht dat meer verwantschap heeft met de SGP dan met de ChristenUnie. Ik gun collega Lukasse zijn ene dag voor kerkgang en onderlinge ontmoeting. Maar ik heb ook vaak bepleit dat we voor de zondag een oplossing moeten zoeken die aan iedereen recht doet. Zeker ook aan de meerderheid van de Goese bevolking die zelf wenst uit te maken hoe de week en de zondag in te vullen, wanneer te rusten en te ontmoeten. Aan het politiseren van de zondag zoals de SGP/ChristenUnie dat doet heeft niemand wat. Goes niet, want het is een escalerende en imago-beschadigende benadering. De ondernemers niet want zij zien zich beperkt in hun wezen: ondernemen. De burgers reageren op de SGP/ChristenUnie provocaties zoals je kunt verwachten: “Dus allemaal volgende keer gaan stemmen op een vooruitstrevende partij die wel van deze tijd is. Dan hoeven dit soort dingen niet te gebeuren”, schrijft Corina de Wit. Dat is het echte risico dat de SGP/ChristenUnie loopt: na de volgende verkiezingen mag alles, de hele zondag. Actie-reactie.

Daarom zou het mooi zijn als de Goese politiek snel de angel uit het conflict met In de Bakkerij haalt. Ergens moet toch ruimte zijn om deze rustige, door velen gewaardeerde en geen overlast veroorzakende bakker te laten ondernemen (Marco Visser schreef er vandaag een mooie, hartstochtelijke openbrief over). Als dit niet lukt, kan In de Bakkerij haar brood in het horecadeel verkopen (met een doggybag!), een broodautomaat plaatsen of een balie en schap bij een pompstation huren. Doe ze dat niet aan.

Een petitie tekenen kan hier.

Uitkomst staat hier.

Je kunt me volgen op @jwomta.