Goed wonen is een recht, juist voor de meest kwetsbaren

Door Marco Eestermans op 9 september 2021
De PvdA maakt zich zorgen over de mogelijkheid voor kwetsbare Goesenaren om snel een woning te vinden als zij in nood zijn. Bijvoorbeeld door scheiding, huiselijk geweld of voor medische redenen. Voor al deze situaties kunnen inwoners een urgentieverklaring aanvragen bij de gemeente. Afgelopen week berichtte RTL Nieuws dat het aanvragen van deze verklaring steeds lastiger wordt gemaakt door gemeenten. Zo wordt het aanvragen ontmoedigd en worden regels erg strikt gehanteerd, soms op het randje van de wet. In het artikel wordt Goes specifiek genoemd.
De PvdA heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan het college. Onder andere over de Goese regels en mogelijkheden. Nog te vaak horen we van het college of Beveland Wonen dat alles goed gaat, maar krijgen we signalen uit de samenleving dat dit zeker niet het geval is. Nu binnenkort de woonvisie wordt besproken vindt de PvdA het tijd dat er duidelijkheid komt. De gemeente moet ervoor zorgen dat kwetsbare inwoners snel aan een woning geholpen zonder te veel weerstand. Daarnaast moeten ook andere problemen zoals hoge huurprijzen en het tekort aan woningen worden aangepakt.
Mocht u zelf problemen ervaren met het woonbeleid van de gemeente, laat het ons dan weten! Dat kan door te reageren via dit bericht of door een persoonlijk bericht te sturen.

Waar ben je naar op zoek?