Goes: neem burgers nu eens serieus

15 maart 2018

Twee keer spraken de inwoners van Oud-Sabbinge en Wolphaartsdijk over de toekomst van dorpshuis De Griffioen. De eerste keer waren ze laaiend. Ze voelden zich overvallen door de plannen van het gemeentebestuur het rijksmonument te verkopen. Het was voor CDA, VVD en SGP/CU de snelste manier om van het slecht onderhouden pand af te komen. Een bezuiniging op Goese wijze. Tegenover een zaal vol boze burgers, en met de gemeenteraadsverkiezingen in zicht, trok het gemeentebestuur het plan in. De inwoners van beide dorpen mochten een alternatief ontwikkelen. Deze week ging de gemeenteraad daar mee akkoord.

Hun plan voorziet in een combinatie van dorpsactiviteiten en commerciële exploitatie (een restaurant en een Bed&Breakfast). De gemeente steekt 3 ton in het achterstallig onderhoud en betaalt mee aan toekomstig onderhoud. De Griffioen wordt voor voor 1 euro overgedragen aan beide dorpen. Opnieuw een volle sportzaal bespreekt de plannen en gaat akkoord.

Vraag blijft waarom het niet anders is gegaan. Dit was er een als de kabaalpaal (Vlasmarkt) en het ijzeren hek (Goes Noord): burgers werden ook daar overvallen door de aanpak van het gemeentebestuur. De uiteindelijke oplossing voor De Griffioen mag dan burgerparticipatie heten, die burgerparticipatie begint eerder. Waarom niet het probleem Griffioen met een volle sportzaal bespreken? Deden we in Wolphaartsdijk en Oud-Sabbinge ook met de dorpsplannen (waarin De Griffioen een grote rol speelt). Dus we kunnen het best. Het verhaal van de gemeente had dan kunnen zijn: “De Griffioen verkeert in zwaar weer: wij hebben het onderhoud ernstig verwaarloosd, het gebruik kan beter. Hoe denken jullie dat het verder moet?”. Daarna komen de verhalen en varianten. De voor- en nadelen. Verzin daar strategieën bij en bespreek die. Dan neem je burgers serieus. En zo moeilijk is het niet.

Ik wil graag terug naar de essentie van het besturen van een gemeente. En dat is dat het altijd in dienst van de burgers gebeurt. Die dienst begint met het verzamelen van informatie bij de inwoners. Daarna komen de wederzijdse argumenten en volgt overleg om samen oplossingen te zoeken. Burgerparticipatie betekent ook een heel andere rol voor de bestuurders. Uit de raad kwam het verzoek om inzage in door de bewoners besproken Griffioen-varianten. Het is goed dat het gemeentebestuur niet op de vraag van de Partij voor Goes inging. Effectieve burgerparticipatie kan alleen als de politiek durft los te laten. Dat’s misschien nog wel het moeilijkste deel van de veranderingen die komen. Aan de burgers ligt het niet, die participeren zich al lang een slag in de rondte. En doen dat goed.