Het water komt

Door Marco Eestermans op 28 augustus 2022
Vanochtend stuitte ik in de Storytell-app op een kort verhaal van Rutger Bregman, schrijver bij De Correspondent. Het verhaal gaat over Johan van Veen: ingenieur en bedenker van de Deltawerken maar vooral ongeloofd toen hij jaren van te voren de watersnoodramp van 1953 voorspelde.

Helaas dreigt momenteel hetzelfde te gebeuren. Er lijkt eerst een ramp nodig te zijn voordat we realiseren dat het meenens is. De zeespiegelstijging is een groot probleem voor een land waarvan 70% van de bevolking onder zeeniveau leeft. Experts in het boek zijn er vrij zeker van. Een stijging van 2 meter kunnen we als Nederland aan, mits we ons op goede wijze voorbereiden. Een stijging van 4 meter wordt ons fataal, tenzij we absurde dammen gaan bouwen van Engeland tot Noorwegen of van Frankrijk tot Denemarken.

Hoewel voorspellingen over tijd en wanneer de zeespiegel echt twee meter hoger staat nog grillig zijn, moeten we ons er wel bewust van zijn dat dit gebeuren. Zeker als we doorgaan zoals vroeger. Er ligt daarom een taak voor ons om te zorgen dat ook de generaties na ons droge voeten houden op de Zeeuwse klei en de Hollandse bodem.

‘Ongelijkheid is voor mijn een doorn in het oog. Ik wil een Goes waar plek voor iedereen is. Goes moet een plaats zijn waar iedereen de kans heeft om zich te ontwikkelen, keuzes te maken en plezierig te leven. Goed onderwijs en goede plekken waar mensen elkaar ontmoeten, helpen daarbij’ Speciaal onderwijs Mijn naam is Marco

Waar ben je naar op zoek?