Hij komt: de robuuste vijftaksturborotonde

2 december 2015

Schermafbeelding 2015-12-02 om 21.24.48Een royale meerderheid van SP, SGP/CU, VVD, PvG en CDA stemt in met de aanleg van een ‘robuuste vijftaksturborotonde’ op het Tiendenplein. Kosten voor de gemeente: maximaal een miljoen euro. Volgens het college is de vernieuwing van de rotonde nodig door de bouw van een nieuwe, grotere Gamma en andere bedrijvigheid (waaronder een groot Chinees restaurant en mogelijk een tuincentrum) op de kavel waar nu al het veilinghuis staat. D66 en de PvdA zijn tegen het voorstel.

Volgens de voorstanders is de turborotonde een koopje: de bedrijven die zich naast het Tiendenplein willen vestigen betalen mee aan de aanleg. De vernieuwde rotonde moet Goes een fraaiere entree geven. De turborotonde zou ook een oplossing bieden voor de files in de spits en de groei van het autoverkeer door de nieuwe bedrijven bij het Tiendenplein maar ook door een nog te bouwen Albert Heijn XL op de Goese Schans. En zo wordt wat in de zomer nog ‘een extra afslag’ heette nu een robuuste vijftaksturborotonde.

vandaag & prognoseOndanks al deze argumenten zijn D66 en de PvdA tegen de uitgaven voor de turborotonde. Voor de PvdA speelt mee dat we twijfels hebben bij de prognoses. Van het tuincentrum dat er mogelijk komt, bijvoorbeeld, wordt verwacht dat het 400% meer voertuigbewegingen gaat hebben dan het andere tuincentrum (bij Hendrikskinderen). Een nauwelijks te bevatten toename waar telkens wordt gesteld dat de Bevelanden en Goes voor een lange periode staan waarin het aantal inwoners gelijk blijft of zelfs gaat afnemen.

D66 zocht haar argumenten tegen de investering vooral in de weerstandscapaciteit van de gemeente. Die weerstandscapaciteit zijn de middelen en mogelijkheden waarover de gemeente kan beschikken om niet begrote kosten te dekken. D66 voerde aan dat die weerstandscapaciteit wel eens negatief zou kunnen worden door de uitgaven voor de rotonde.  Vergelijk het met een huishouden: het Nibud adviseert ons een spaarpot te vullen voor wanneer de wasmachine kapot gaat of andere tegenvallers. Die gemeentelijke spaarpot is nu leeg. Terwijl Goes nog wel op allerlei gebieden grote risico’s loopt (extra aansluiting A58, tunnel onder het spoor, investeringen in bouwgrond enzovoort). Alsof een gezin royaal op vakantie gaat en daarna geen nieuwe wasmachine kan kopen.

De beroerde financiële positie van Goes telt voor de PvdA zwaar. De gemeente heeft al een schuld van 146 miljoen euro (doordat we veel mooie zaken voor Goes financierden met geld dat niet van ons is). Het wordt tijd dat Goes de knop omzet en er voor gaat zorgen dat de schulden flink afnemen (nu betalen we de banken dagelijks 15.000 euro rente, ruim 5 miljoen euro per jaar). Dat kan op twee manieren: de gemeentelijke belastingen verhogen of door minder te besteden. De PvdA gaat voor dat laatste. Het wordt tijd dat Goes haar tering naar de nering zet en dus minder uitgeeft. Want anders gaat de rekening naar de burgers. En dat willen we niet.