Hoe langer je roert, hoe meer het stinkt!

27 juni 2018

Zaterdagmiddag, tussen de WK-wedstrijden van België en Duitsland, waren ruim honderd huurders van een jaarplaats op camping De Veerhoeve bijeen in de sporthal van Wolphaartsdijk. Het internationale gezelschap (Nederlanders, Belgen, Duitsers en Luxemburgers) wilde zich laten informeren over de voorgenomen ontruiming van de camping. Een groep vooral Randstedelijke investeerders denkt daar een financiële klapper te maken: alle huurders er af, 300 nieuwe recreatiewoningen er op. Afgaande op de strijdlustigheid van de huurders zal ze dat niet een, twee, drie lukken. De boosheid en het verdriet werden zaterdagmiddag omgezet in strijdlust. Dat was mooi om te zien.

Gemeenteraadsfracties worden momenteel geïnformeerd. De boodschap komt daar hard en ongemakkelijk aan. Niemand in de raad heeft juli 2017 bij het aannemen van het bestemmingsplan voor De Veerhoeve rekening gehouden met de variant die de investeerders willen: totale ontruiming van de camping. De fracties in de raad gingen uit van het uitbreiden van de camping met behoud van een plek voor de huurders. Maar de aasgieren die op de camping zijn gedoken hebben de randen van het bestemmingsplan opgezocht. Een wijze les voor de Goese raad: voortaan nog zorgvuldiger alle mogelijke varianten op hun wenselijkheid onderzoeken.

Onderzoek heeft inmiddels een aardig beeld opgeleverd van hoe het sprinkhaankapitaal te werk gaat. Sinds de verkoop door de vorige eigenaar (eind 2017) proberen maar liefst 8 (acht!) bedrijven een graantje mee te pikken. Of zeg maar gerust: een graan. Want reken maar mee: het gaat om 300 recreatiewoningen. Laat de gemiddelde verkoopprijs 250.000 euro zijn dan is er een omzet van 75 miljoen. De winst zal, als alles doorgaat, vele miljoenen zijn. Een opvallende persoon in de constructie is Ben Mandemakers. Jawel, die van de keukens. Volgens Quote heeft Mandemakers een vermogen van 600 miljoen. Hij zit met een van zijn investeringsvehikels tot over zijn oren in de ontruimingsplannen.

De dorpsvereniging Wolphaartsdijk & Oud-Sabbinge bespreekt binnenkort de situatie op de Veerhoeve. Voorzitter Sjaan Huissoon zegt in de PZC: “Ik ben er totaal door overrompeld. Dit is bijna onmenselijk voor de vaste gasten.” Huissoon beschouwt de vaste gasten van de camping als een onderdeel van de samenleving van Wolphaartsdijk: “Ze zitten er vaak van het vroege voorjaar tot het late najaar. Ze gaan in het dorp naar de kapper, doen er boodschappen en nemen deel aan activiteiten.” Daar gaat de steun voor de investeerders ook niet vandaan komen.

Mandemakers en zijn investeerders willen, volgens eigen zeggen, het campingterrein helemaal kaal slaan om daarna hun natte droom te verwezenlijken. Die droom begint met een naamsverandering: de Veerhoeve wordt Visserskreek. In het promotiemateriaal belooft de Visserskreek de kopers van een recreatiewoning een strand “direct achter de dijk”. Daar ligt nu water en een jachthaven. Zo’n strand is de zoveelste aantasting van de Veerse Meer-kust. Het zal nog lastig worden daarvoor toestemming te krijgen. Over ‘het plan’ voor de Visserskreek is nog weinig bekend. Er zijn wel geruchten. Die gaan over de bouw van winkels, een zwembad en een restaurant dat boven de oude zeedijk uitsteekt (alweer een aantasting van het Veerse Meer). Allemaal zaken waarvoor nog vergunning moet worden gevraagd. Dat geldt ook voor de voorgenomen sloop van het eindstation van de tramlijn die tot 1934 reed tussen Goes en Wolphaartsdijk. Hoewel geen monument is ook daar een vergunning voor nodig. Dat station is nu een groepslogies. Het tekent het beeld van de investeerders: ze denken een stuk geschiedenis van Goes en Wolphaartsdijk even te kunnen slopen, alles moet wijken voor hun geldzucht.

Pijnlijk is de houding van het Goese gemeentebestuur. De slachtoffers (honderden) betaalden soms tientallen jaren toeristenbelasting aan de gemeente Goes en zijn (lees de woorden van dorpsverenigingsvoorzitter Huissoon) deel van de Wolphaartdijkse, en dus Goese, samenleving. “We snappen dat het voor deze mensen erg ingrijpend is”, zegt de verantwoordelijke wethouder in de PZC. Krokodillentranen . Want diezelfde wethouder is onderdeel van de promotiecampagne die de investeerders hebben opgezet. Op de site van de Visserskreek (“Een nieuwe vorm van recreëren aan het Veerse Meer”) spreekt het gemeentebestuur haar steun uit voor de plannen van Mandemakers en de zijnen: “Het Veerse Meer is een belangrijke toeristische bestemming in onze gemeente. VissersKreek biedt de recreatieve diversiteit en kwaliteit waar Wolphaartsdijk behoefte aan heeft.” Jammer dat het gemeentebestuur van Goes zo eenzijdig partij kiest nu Jan met de Pet genaaid dreigt te worden.

Wordt vervolgd.