Kloetinge krijgt nieuw schoolgebouw!

11 april 2016

Schermafbeelding 2016-04-11 om 20.44.10De Kloetingseschool krijgt in 2018 een gloednieuw schoolgebouw. Niet zomaar een schoolgebouw maar een heuse multifunctionele accommodatie. Hierdoor komen zowel de Kloetingseschool als kinderopvang Kibeo samen aan de Zomerweg. In de raadscommissie was er brede steun voor het plan en als is er nog niks zeker, de kans is 99% dat het gebouw er komt.

De euforie die er is bij de Kloetingseschool laat ook meteen de noodzaak zien. Een groot gedeelte van het huidige gebouw komt uit 1956. Het schoolgebouw is daarmee 60 jaar oud en de tijden in het onderwijs zijn veranderd. Er zijn nieuwe visies op onderwijs en er zijn meer technologische mogelijkheden. De PvdA-fractie heeft er daarom bij de wethouder op aangedrongen dat de school en de kinderopvang een grote invloed moeten krijgen bij het ontwerpen van het gebouw. Zij gaan namelijk het gebouw gebruiken met een bepaalde visie. Deze visie moet bepalend zijn voor de inrichting van het gebouw en niet andersom, dat het gebouw de visie van de school bepaald. Dat is iets wat in het verleden vaker is gebeurd, de stem van de architect staat hoger dan de stem van de school. Gelukkig heeft de wethouder toegezegd dat de school en de kinderopvang mee mogen beslissen over het nieuwe gebouw.

Een ander punt waar onze fractie aandacht voor vroeg was de verkeerssituatie. Wie op dit moment rond kwart over drie bij de school kijkt, ziet een chaos van lopende kinderen, fietsende kinderen en auto’s. Om dit in 2018 te voorkomen hebben we de wethouder gevraagd om de verkeerssituatie rond de zomerweg nog eens goed te bekijken en te kijken of er aanpassingen nodig zijn. Zo kunnen de jonge leerlingen veilig naar school maar kunnen ook de scholieren van het Goese Lyceum veilig via het tegenover gelegen fietspad hun school bereiken.

De PvdA-fractie is blij om te zien dat het onderwijs in Goes een nieuwe kwaliteitsimpuls krijgt. Onderwijs is belangrijk, voor de samenleving en de toekomst. Daarbij staan de scholen en de leraren centraal want zij zorgen ervoor dat een stapel bakstenen uitgroeit tot een plek waar kinderen kunnen leren en zich kunnen ontwikkelen tot volwassen burgers.

Twitter: MarcoE_93