Meer doen aan zwemveiligheid

Door Marco Eestermans op 20 september 2019

Afgelopen donderdag pleitte de PvdA ervoor om meer te doen aan het verbeteren van de zwemveiligheid en vaardigheid van Goesenaren. Samen met initiatiefnemer SP, GroenLinks en Nieuw Goes dienden we een motie in om hierover een visie op te stellen. Dat zwemmen gevaarlijk kan zijn laten de laatste cijfers zien. Afgelopen jaren zijn er jaarlijks tussen 76 en 112 mensen verdronken in Nederland. Daarnaast zijn er zorgen over een groep inwoners voor wie zwemmen niet vanzelfsprekend is.

Het voorstel haalde het helaas niet. Volgens het college en het CDA was het vooral een verantwoordelijk van ouders om kinderen te leren zwemmen. De PvdA ziet dit echter anders. Goes kent vele plekken met water en het is belangrijk dat Goesenaren daar veilig kunnen verblijven. Daarbij kunnen zwemlessen voor kinderen, bewustwording bij volwassen en andere activiteiten helpen. Wij zijn daarom teleurgesteld dat hierover geen beleid voor gemaakt wordt.

De afgelopen drie jaar heeft Marco ervaring opgedaan als fractievolger. De komende jaren wil hij zich blijven inzetten in de gemeenteraad van Goes. Zijn speerpunten zijn jongeren, onderwijs, armoede en vrijheid. Als leerkracht in het speciaal onderwijs ervaart hij dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is om mee te komen in onze samenleving. Marco is