Noodwoning

10 oktober 2015

noodwoning1Je hoeft niet stokoud te zijn om te weten dat Nederland tot aan de jaren zeventig van de vorige eeuw woningnood heeft gekend. Na de Tweede Wereldoorlog werd er volop gebouwd. Het waren gouden tijden voor de bouwvakkers. Eerst noodwoningen, later revolutiebouw van eengezinswoningen. Ieder jaar kon de minister weer vol trots melden hoeveel woningen er in dat jaar gebouwd waren. Vele honderdduizenden. Toch bleef de woningnood 25 jaar duren.

Ook in Goes kunnen we hele wijken aanwijzen die in die tijd gebouwd zijn. In de jaren vijftig straten in Goes-oost, Goes-zuid volgde in de jaren zestig en in de jaren zeventig begon men in de Goese Polder. Toen men in 1945 begon met de wederopbouw werd begonnen met het plaatsen van noodwoningen, soms van steen, soms van hout maar ook wel een nissehut van golfplaat. We moesten tenslotte een dak boven ons hoofd hebben. Veel plaatsen in Zeeland hadden noodwoningen. Aanvankelijk bedoeld voor een periode van 15 jaar maar ze bleven staan tot in de jaren zeventig. Toen in de jaren vijftig mensen uit Nederlands Indië kwamen werden ze voor deze groep bewoners gebruikt. Zo’n ‘Ambonezenkamp’ bestaat nog bij Koudekerke onder de naam Vakantiepark Broedershoek, hoe toepasselijk zo’n naam.

noodwoning2Ook Goes had noodwoningen. Vele volgers van Rondje Goes deelden daarover hun ervaringen bij het zien van de foto’s in de omgeving van de Bergweg, waar deze noodwoningen stonden. En laat er nu juist in die omgeving weer een groot stuk braakliggend terrein zijn. Tot voor kort stond daar het Goese Lyceum. De grond is van de gemeente en ooit is het de bedoeling om daar dure woningen op te bouwen.

Er ligt nog zo’n terrein aan de Westhavendijk waar vroeger de Ford-garage stond. Ook bestemd voor dure woningen. Ondanks het aantrekken van de economie is er nog onvoldoende vraag naar dure woningen. De plannenmakers gaan er van uit dat dat nog wel twintig jaar kan duren. Twintig jaar dat er rente betaald moet worden voor deze grond. Daar kan je leuke dingen mee doen.

Wat zou er mooier zijn dan op deze locaties noodwoningen te bouwen? Dat kan zijn voor vluchtelingen die een verblijfsvergunning hebben. Ze kunnen dan vertrekken uit de asielzoekerscentra om plaats te maken voor anderen. Voortvarend kan begonnen worden met de re-integratie. Een gebouw staat er al: de vroegere Van Dusseldorp-MAVO dat nog steeds leeg staat. Maar het biedt ook andere woningzoekenden de mogelijkheid op een woning. Waar wachten we eigenlijk op?