PvdA/GroenLinks in actie tegen vuurwerkschade!

Door Wouter van der Pijl op 10 januari 2022

Oud en nieuw is een moment van feest en plezier voor veel Goesenaren. De tijd dat je een jaar afsluit en begint aan een nieuwe. Helaas zien we al lange tijd dat oud en nieuw niet altijd even leuk is voor iedereen. Zo is het heel normaal geworden om de spullen van een ander of van de gemeenschap, zoals vuilnisbakken en bushokjes, op te blazen met vuurwerk. Daarnaast zien we dat het ook steeds normaler wordt om vuurwerk te gooien naar hulpverleners, omstanders en dieren. Behalve het feit dat dit ronduit asociaal gedrag is, creëert het ook een groot gevoel van onveiligheid voor mens en dier. Vuurwerk kan heel leuk en mooi zijn, maar jaar op jaar laat zien dat dit niet op een normale en veilige manier gebruikt wordt.

De PvdA/GroenLinks Goes wil hier graag een einde aan maken. Wat ons betreft wordt er zo snel mogelijk iets gedaan aan het voorkomen van vuurwerkschade. Een vuurwerkverbod kan hierin een goed idee zijn, maar wij beseffen dat dit niet voldoende is. Wel zijn er nog andere mogelijkheden. Denk aan bijvoorbeeld het preventief afsluiten van vuilnisbakken of door mensen duidelijk te maken wat de (financiële) gevolgen zijn. Preventieve handhaving door buurtwerkers en handhavers aanwezig te laten zijn in buurten en dorpen kan ook schade voorkomen.

Om voor dit alles aandacht te vragen heeft de PvdA/GroenLinks vandaag actie gevoerd tegen vuurwerkschade door zwerfaval op te ruimen in de Goese Polder. Dit afval is in de natuur terechtgekomen doordat vuilnisbakken opgeblazen zijn tijdens oud en nieuw. Daarnaast hebben we aan het college vragen gesteld om inzichtelijk te krijgen wat er al gedaan is om schade te voorkomen, hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden en of een vuurwerkverbod, net als de afgelopen twee jaar, in de toekomst ook mogelijk is.

Wij gaan voor een veiliger en prettiger oud en nieuw voor iedereen!

Wouter van der Pijl

‘Een samenleving waarin iedereen gelijk is en mee kan doen. Waar de politiek haar verantwoordelijkheid neemt en samen met inwoners beslist. Dat is waar ik voor sta’ Odyzee Kloetinge Mijn naam is Wouter van der Pijl. Ik ben geboren en opgegroeid in Goes en woon in Goes-Zuid. Ik heb in mijn studententijd geschiedenis gestudeerd in

Meer over Wouter van der Pijl

Waar ben je naar op zoek?