PvdA wil onderzoek naar drugsoverlast

Door Marco Eestermans op 2 november 2019

Afgelopen jaar heeft onze fractie het initiatief genomen om in gesprek te gaan met SMWO, Indigo en coffeeshophouders om de overlast van drugs te bespreken. De signalen zijn schokkend: kwetsbare jongeren worden geronseld om te dealen, illegale straathandelaren zijn vaak actief in de binnenstad maar ook in de wijken en jongeren worden bij school aangesproken om drugs te kopen.

Voor de PvdA genoeg redenen om een onderzoek en maatregelen te eisen waarin duidelijk wordt hoe groot de overlast is en op welke wijze deze opgelost kan worden. Uit de gesprekken blijkt ook dat het i-criterium hier een grote rol in speelt. Dat criterium houdt in dat alleen inwoners van Nederland in de coffeeshop softdrugs mogen kopen. Volgens coffeeshophouders zorgt dit voor een grote afzetmarkt voor de straatdealers. Toeristen worden namelijk direct aangesproken wanneer zij in de buurt van de coffeeshop komen. Daarnaast verblijven deze straatdealers tegenwoordig niet alleen meer rond de coffeeshops. Ze verschijnen ook rond scholen en in de wijken waar ze jongeren benaderen om drugs te kopen. Daarmee verspreidt het probleem zich als een olievlek door heel Goes.

Wat de PvdA betreft moet de overlast worden aangepakt. Het is voor ons onaanvaard dat (kwetsbare) jongeren gedwongen worden op drugs te kopen of te dealen. Voor ons is het onderzoek de eerste stap naar een passende oplossing zodat alle Goesenaren beschermd worden en veilig over straat kunnen.

‘Ongelijkheid is voor mijn een doorn in het oog. Ik wil een Goes waar plek voor iedereen is. Goes moet een plaats zijn waar iedereen de kans heeft om zich te ontwikkelen, keuzes te maken en plezierig te leven. Goed onderwijs en goede plekken waar mensen elkaar ontmoeten, helpen daarbij’ Speciaal onderwijs Mijn naam is Marco

Waar ben je naar op zoek?