PvdA&GroenLinks willen energiearmoede stoppen

Door Marco Eestermans op 19 januari 2022

Ruim een half miljoen huishoudens hebben moeite om de energierekening te betalen. In Zeeland is dit probleem volgens onderzoek van TNO zelfs groter dan in de grote steden. Het is daarom tijd dat hier iets aan gedaan wordt.

PvdA&GroenLinks willen inwoners helpen met het verduurzamen van hun huis. Met zonnepanelen, isolatie of ledlampen kunnen we inwoners met een smalle portemonnee helpen om hun energierekening te verlagen. Ook willen we dat deze groep meer hulp krijgt bij het regelen van deze verduurzaming. Wie wekelijks bezig is om genoeg geld over te houden om de boodschappen te betalen, is niet bezig met verduurzaming. Dat begrijpen we goed en daarom willen we hen hierbij ondersteunen. Van de wethouder willen we weten wat hij doet met het geld uit Den Haag dat bestemt is om energiearmoede tegen te gaan. Dit extra geld moet namelijk bij de juiste inwoners terechtkomen. Daarover hebben we vragen gesteld aan het college.

We vergeten daarbij de andere inwoners van de gemeente Goes niet. We blijven duurzaamheid stimuleren via subsidies voor bijvoorbeeld een groen dak of via een gratis regenton. Ook willen we inwoners die hun tuin groener maken ondersteunen door mee te doen aan ‘operatie steenbreek’.

Dan is er ook nog de groep huurders die voldoende vermogen heeft om hun huis te verduurzamen maar waar de verhuurder dit tegenhoudt. We willen onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om verhuurders te verplichten hun huizen te verduurzamen als de huurder dit wil en kan betalen.

Heb jij nog een goed idee hoe we Goes en de dorpen nog meer kunnen verduurzamen? Laat het dan weten in de reacties!

‘Ongelijkheid is voor mijn een doorn in het oog. Ik wil een Goes waar plek voor iedereen is. Goes moet een plaats zijn waar iedereen de kans heeft om zich te ontwikkelen, keuzes te maken en plezierig te leven. Goed onderwijs en goede plekken waar mensen elkaar ontmoeten, helpen daarbij’ Speciaal onderwijs Mijn naam is Marco

Waar ben je naar op zoek?