Topsport voor Koppejan

1 maart 2018

Het FNV-lijsttrekkersdebat in de goed gevulde grote zaal van De Spinne is woensdagavond verlopen zoals de meeste raadsvergaderingen gaan. Politiek verslaggever Koppejan van Omroep Zeeland deed vooraf nog een vlammende oproep de tegenstellingen zichtbaar te maken. Maar zo zit de Goese raad niet in elkaar.

We zijn bezig met Goes besturen. En dat doen we samen. Inzichten, ervaringen en uitingen verschillen. Maar het draait om de Goesenaren. Je kunt het ook zo zeggen: er zijn geen sociaaldemocratische of liberale rotondes, ze moeten voor iedereen veilig zijn. Punt. We kennen elkaars standpunten en alle partijen proberen de hunne te behartigen. Daarbij is luisteren en willen begrijpen een veel belangrijkere drijfveer dan het zoeken van verschillen. Koppejan had er een zware aan om ze boven tafel te krijgen.

De aandachtige aanwezige zag desondanks een paar keer aarzeling bij collegepartijen om beleid te verantwoorden. Want dat in het gemeentelijke (!) beschutte werk voor mensen met een arbeidsbeperking een payroll constructie wordt gebruikt zonder CAO of pensioenregeling, is gewoon niet uit te leggen als je tegelijk zegt dat iedereen gelijkwaardig mee moet kunnen doen. Het is een punt waarop we al een tijd wijzen. Terecht kreeg het vanavond weer aandacht. Want het is gewoon krankjorum dat we geen fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden regelen voor het beschut werk. Iedereen heeft recht op fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden.