Veiligheid is een belangrijk fundament voor het LHBTI+ beleid

Door Marco Eestermans op 15 juni 2022

Vorige week discussieerden de gemeenteraad over de invulling van het LHBTI+-beleid. Hoewel we in Goes al best veel acties ondernemen, zo zijn we een regenbooggemeente met daarbij allerlei verplichtingen, heeft de raad toch 2 voorstellen gedaan om het beleid uit te breiden. D66 en VVD stellen voor om een regenboogzebrapad aan te leggen en PvdA/GroenLinks stelt voor om Roze in Blauw in Goes te versterken. Via Roze in Blauw kunnen LHBTI+-ers laagdrempelig aangifte of melding doen van geweld of discriminatie vanwege hun seksuele oriëntatie.
Meer info: https://www.politie.nl/onderwerpen/roze-in-blauw.html

Na een inhoudelijke discussie in de raadszaal heeft de gemeenteraad uiteindelijk gekozen om het voorstel van onze fractie te ondersteunen. Ook wij hebben er voor gekozen enkel dit voorstel te steunen. Voor onze fractie is veiligheid een belangrijk fundament voor het LHBTI+-beleid en door Roze in Blauw te versterken kunnen we de veiligheid vergroten. Juist dit onderdeel ontbreekt op dit moment nog in het Goese beleid en dit voorstel is daarom een goede toevoeging.

Hoewel we het voorstel voor een regenboogzebrapad sympathiek vinden, zijn we ook van mening dat dit voorstel alleen symbolisch is. D66 en VVD willen hiermee laten zien dat Goes LHBTI+ accepteert door het regenboogsymbool in de openbare ruimte te tonen. Echter, komend jaar hangen er 33 Roze Zaterdag vlaggen door de hele stad, organiseren we een jaar lang verschillende activiteiten rondom Roze Zaterdag en verlichten we (waarschijnlijk) de televisietoren in regenboogkleuren. Een regenboogzebrapad voegt daardoor nauwelijks iets toe aan een fundamenteel beter LHBTI+-beleid. Het voorstel om via Roze in Blauw de veiligheid te versterken doet dit wel en we zijn dan daarom ook blij met de brede steun voor dit plan.