Veiligheid voor fietser blijft belangrijk!

14 februari 2016

Schermafbeelding 2016-02-14 om 22.09.44Vorig jaar maakte de PvdA-fractie zich sterk voor de positie van fietser in het verkeer. Onder meer door een onderzoek te starten naar de ervaringen rond de gevaarlijke bocht in de Joachimikade. Veel inwoners zien deze locatie als een gevaarlijk punt. Mede dankzij onze inbreng wordt dit punt meegenomen in het nieuwe fietsplan.

Dat de fietser nog steeds belangrijk zijn voor de PvdA bleek afgelopen donderdag bij de raadscommissies. Er werd gesproken over een nieuwe rotonde bij de kruising Van Hertumweg en Anthony Fokkerstraat (de rotonde bij de flat De Bongerd). Hoewel er nog geen concreet voorstel ligt voor een bepaalde rotonde heeft de PvdA er bij de wethouder op aangedrongen om te komen met een variant waarbij de veiligheid voor fietsers gegarandeerd is. De meeste logische variant is dan een rotonde waarbij fietsers via een tunnel kunnen oversteken.

Deze rotonde wordt veel gebruikt door jonge fietsers. Scholieren en basisschoolleerlingen fietsen via dit punt naar scholen in de omgeving. Voor andere fietsers is dit de route naar de supermarkt, werk of andere locaties. Deze groepen moeten veilig naar hun eindbestemming kunnen reizen. Vandaar dat onze fractie al in een vroeg stadium aandacht vraagt voor de veiligheid van deze fietser. We hopen dan ook dat het college de veiligste variant voorstelt en we zullen ook in de toekomst de positie van fietser in Goes blijven beschermen.