Door op 28 april 2015

Weinig vlaggetjes?

Schermafbeelding 2015-04-28 om 20.40.46Op Koningsdag viel het meteen op: minder vlaggetjes wapperen in de wind. Een paar jaar geleden waren hele dorpen versierd met vlaggetjes, erebogen en kunstwerken. Die tijd lijkt verdwenen. Jammer. Hoe zou het komen?

Een paar jaar geleden reed ik op Koninginnedag op mijn fiets door Wilhelminadorp. Het dorp was kleurrijk versierd. Plastic bloemen versierden de hekken. Groene lantaarnpalen kleurden de straten van het Zuid-Bevelandse dorp. Vandaag fietste ik door hetzelfde dorp en slechts een paar vlaggetjes waren opgehangen. Alleen bij een paar huizen versieren rood-wit-blauwe of oranje vlaggetjes de gevel.

In andere dorpen hetzelfde beeld. Erebogen, crêpe papierversieringen of kunstwerken zijn afwezig. In Wolphaartsdijk en Oud-Sabbinge zijn sommige straten versierd met een sliert vlaggetjes. In andere straten geen versiering. In andere dorpen en steden hetzelfde beeld.

Het versieren van een huis bij Koningsdag lijkt een individuele keuze geworden. Oranjeverenigingen organiseren in sommige dorpen activiteiten, in andere plaatsen is het aan de inwoners om hun straat te versieren. De meeste doen dat niet. Hoogstens hun eigen huis. Dat geeft te denken.

Persoonlijk vind ik vlaggetjes, poorten, corsages en meer een aanwinst voor Koningsdag. Veel mensen nemen niet initiatief om samen met de buren de straat te versieren. De mensen gedragen zich steeds individueler. Jammer. Gelukkig dat sommige dorpen en wijken wel mooi versierd worden. Plaatsen als Wemeldinge vormen helaas de uitzondering die de regel bevestigt.

Naschrift van de redactie: in Oud-Sabbinge hangen ze vlaggetjes buiten.