Wethouder is zijn sociale kompas kwijt

Door Marco Eestermans op 3 november 2021
In het laatste nummer van het Goese tijdschrift Samenspel staat een trotse wethouder: ‘Goes is en blijft een sociale gemeente’. Helaas laat de wethouder hiermee blijken de verkeerde koers te varen. Afgelopen maand hebben CDA, SGP-CU, VVD en D66 ingestemd met nieuwe bezuinigingen in het sociaal domein. Maatregelen die volgens de PvdA leiden tot een te grote versobering van de zorg en daarmee duikt de kwaliteit door de ondergrens.
In hetzelfde artikel in Samenspel gebruikt de wethouder mooie woorden: maatwerk, passende zorg en een vangnet. Eerlijk is eerlijk, ook de PvdA gebruikt deze woorden graag als het gaat om het sociaal domein. Echter hechten wij een hele andere betekenis aan deze woorden. Voor ons is maatwerk samen met de Goesenaar kijken naar de beste oplossing. Passende zorg heeft bij ons het uitgangspunt dat de zorg goed geregeld is in plaats van de goedkoopste oplossing te zoeken. En een vangnet moet volgens de PvdA door de gemeente geboden worden en niet enkel door het, soms beperkte, sociale netwerk van de Goesenaar. Er zijn dus grote verschillen tussen het beleid van de wethouder en onze visie voor het sociaal domein.
Het is duidelijk dat de wethouder zijn sociale kompas kwijt is. De PvdA wilt de koers graag herstellen. In het verleden hebben wij als enige partij tegen alle bezuinigingen gestemd en ook nu komen we tijdens de begrotingsraad met een voorstel. Uit de septembercirculaire (berekening van de landelijke overheid) blijkt dat Goes de komende jaren meer geld krijgt, we praten dan over enkele miljoenen. Als het aan de PvdA ligt gaan we dit geld gebruiken om de tekorten in het sociaal te dichten en nemen we afscheid van de onmenselijke bezuinigingen.

‘Ongelijkheid is voor mijn een doorn in het oog. Ik wil een Goes waar plek voor iedereen is. Goes moet een plaats zijn waar iedereen de kans heeft om zich te ontwikkelen, keuzes te maken en plezierig te leven. Goed onderwijs en goede plekken waar mensen elkaar ontmoeten, helpen daarbij’ Speciaal onderwijs Mijn naam is Marco

Waar ben je naar op zoek?