Zeeuwse kiezer heeft wél grote invloed op verkiezingen

3 maart 2017

Op 15 maart mogen we gaan stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen. De oproep van reclamespotjes, politieke partijen en kennissen is steevast: ga stemmen, want jouw stem telt. Daar staat tegenover dat verschillende mensen denken dat stemmen geen zin heeft, omdat die ene stem het verschil niet zou maken. Hieronder drie redenen dat stemmen wél zin heeft.

De PZC kopte op 2 maart: ‘Invloed Zeeuwse kiezer op verkiezingsuitslag is minimaal.’ De krant onderbouwt het verhaal met verkiezingsuitslagen van de afgelopen 25 jaar. Als geen enkele Zeeuw had gestemd, dan hadden slechts vier zetels aan andere partijen toebehoort. De PZC doet die vier zetels af als minimale invloed en niet beslissend. Toch kan het anders lopen.

Drie redenen om wél te stemmen :
1. Voorkeurstemmen. Zeeuwen kunnen met hun voorkeurstem wel een kandidaat, die op basis van de verkiezingsuitslagen niet zou worden gekozen, naar Den Haag sturen. 16.000 voorkeurstemmen zijn daarvoor nodig. Veel kiezers stemmen op de lijsttrekker of de eerste vrouw, maar als Zeeuwen massaal op een Zeeuwse kandidaat stemmen, dan kunnen vijf tot tien Zeeuwen worden gekozen.
2. Elke zetel telt. De ene zetel kan wel het verschil maken voor een meerderheid in de Tweede Kamer of niet. In 2010 kwamen VVD, CDA en gedoogpartner PVV precies tot 76 zetels. Het huidige kabinet van VVD en PvdA heeft nog 75 zetels over. Bij gemeenteraadsverkiezingen komt het geregeld voor dat één stem meer of minder het verschil bepaalt tussen de eigenaar van een raadszetel. Die ene stem kan wel het verschil maken.
3. Voor de democratie. Veel mensen beschouwen het als hun democratische plicht om te stemmen. Wanneer steeds minder mensen gaan stemmen, dan wordt het huidige politieke systeem langzaam ondermijnd. Ja, een democratie heeft zijn gebreken, maar heeft vooralsnog de meeste plussen. Dat systeem ondersteunen we door een keuze te maken wie ons mag vertegenwoordigen.

Het artikel in de PZC stelt dat Zeeuwen een minimale invloed hebben op de verkiezingen. Wellicht, maar het kan veel anders. De Zeeuwen kunnen met voorkeurstemmen Zeeuwen naar Den Haag sturen, kunnen het verschil maken voor die beslissende zetel en houden met een stem de democratie in stand. Genoeg om voor te gaan stemmen!

Waar ben je naar op zoek?