De zondagsvrijheid ligt voor het grijpen

19 maart 2018

Als er een onderwerp is dat de inwoners van Goes, en dus ook de politieke partijen, bezig houdt is het wat burgers en ondernemers mogen op zondag. Na iedere gemeenteraadsverkiezing schuiven partijen aan voor het vormen van een gemeentebestuur. Als de SGP meedoet worden de burgers beknot, als de SGP in de oppositie komt versoepelen de regels.

Door al die willekeur is er een praktijk gegroeid die niemand nog snapt: supermarkten op een camping mogen de hele zondag open, die in de stad pas vanaf 13:00 uur; bakkers mogen niet open op zondag, tenzij ze een horecagedeelte hebben; benzinestations kunnen de hele zondag kruidenierswaren verkopen, ook brood; aas voor de visvangst mag de hele zondag over de toonbank; winkels in de binnenstad kunnen slechts een beperkt aantal zondagen open.

De zondagsbakker bij de Koepoort mocht pas open blijven nadat duizenden Goesenaren een petitie tekenden. Afgelopen kerst werd gedreigd met boetes van tienduizenden euro’s om te voorkomen dat winkels in Goes de zondag voor kerst open zouden gaan. Ze zagen de handel verdwijnen naar elders (in bijna alle andere Nederlandse gemeenten mochten de winkels wel open).

ALLE BURGERS ZIJN GELIJK

Ondertussen willen steeds meer ondernemers zelf uitmaken wanneer ze open gaan. Ook op zondag. Dat is logisch. Zij kennen het beste hun klandizie. De ondernemers in de binnenstad moeten zeven dagen per week concurreren met de internetwinkels. Dan wil je slagvaardig die concurrentie aan kunnen gaan. Voor consumenten is het funshoppen op zondag de laatste jaren een favoriete bezigheid geworden. En waar kun je beter funshoppen dan in Goes, de mooiste en gezelligste binnenstad van Zeeland?

Naast al deze praktische overwegingen zijn er ook principiële. Zoals de scheiding tussen kerk en staat. Toch een belangrijk uitgangspunt in ons staatsbestel. En de gelijkheid van alle burgers. Waarom mogen burgers die graag ter kerke gaan op zondag voor de andere beslissen hoe ze die dag doorbrengen? En wat met al die Goesenaren die op zondag de samenleving draaiende houden? In de zorg, de horeca, de beveiliging, de dienstverlening en noem maar op.

SP, D66, SGP & CDA WILLEN ONS BLIJVEN BETUTTELEN

Woensdag zijn er verkiezingen. Als het aan de SGP ligt blijft de overheid de burgers beknotten: “De SGP heeft de ambitie om in het college te blijven en dan zal en hoeft er niets te veranderen aan de afspraken over de zondag”. Helder. Nu weten we waar de verkiezingen over gaan. Vier andere partijen willen ook beperkingen blijven stellen aan de zondagsvrijheid: de SP, D66, de SGP en het CDA. Als je een partij zoekt die het helemaal aan de burgers en ondernemers wil overlaten wat zij doen op zondag (en zonder betutteling door het gemeentebestuur), dan is de PvdA (lijst 7) een goede keus. We zeggen het al jaren: “De zondag is van iedereen”.

Waar ben je naar op zoek?