College leer communiceren!

7 februari 2017

Wat had moeten gaan over de beeldkwaliteit van de Goese Poort (het bedrijventerrein naast het Tiendenplein) veranderde plots in iets veel interessanters. Het begint bij de inspreker van deze avond. Namens de actiegroep Bewoners ‘s- Heer Hendrikskinderendijk-Zuid vraagt hij aandacht voor de ontstane situatie rond de Goese Poort. Als ik hoor dat er niet gecommuniceerd wordt met de burger schieten mijn nekharen overeind. Opnieuw wordt het gezegde ‘liever ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald’ uitgesproken door een gefrustreerde burger. Want het is niet de eerste keer dat we deze woorden horen. Rond de besluitvorming over een nieuwe school en kinderopvang in Kloetinge werden precies dezelfde woorden uitgesproken door een boze bewoner.

In de boosheid, die intussen is ontstaan in mijn hoofd, reageer ik kwaad in de richting van de wethouder. Misschien was deze reactie wel iets te voorbarig maar goed het was ook niet de eerste keer dat dit gebeurt. Neem bijvoorbeeld het plaatsen van een vervangend hek in de Goese Polder, ook daar geen communicatie. De collegepartijen verwijten mij dat ik te snel reageer, dat ze eerst van de wethouder willen horen hoe de vork in de steel steekt. Ook de wethouder is niet blij met mijn woorden en hij doet het af met: “Er heeft communicatie plaatsgevonden, in ieder geval de wettelijke verplichte communicatie.”

En daar gaat het mis. Communiceren is voor het college het mededelen van besluiten. We maken een beslissing en daar kunt u nog bezwaar tegen indienen en dan zullen we daar naar kijken. De PvdA noemt dat geen communiceren. Dat noem je het mededelen van een besluit of met een wat aardiger woord: informeren. Tegenwoordig kun je niet meer op deze manier met burgers omgaan. Burgers worden steeds mondiger en verdienen respect. Ik zou ook graag mee willen praten als er om de hoek een restaurant wordt gebouwd waar het terras plaats biedt aan 300 gasten. De PvdA vindt dat de gemeente de burger eerder moet betrekken in de besluitvorming. Communiceren is namelijk niet alleen een boodschap uitzenden maar ook een boodschap ontvangen. Ga met de burgers in gesprek, leg uit waarom keuzes gemaakt worden en vooral: neem de burger serieus. Want het toeval wil dat dezelfde avond ook nog gesproken wordt over lichtere regels in de binnenstad. Daar staat te lezen: er is veel overleg geweest met ondernemers. Er zijn zelfs verschillende bijeenkomsten geweest waar ondernemers hun mening konden laten horen. Dan rijst bij mij de vraag: waarom kan het wel bij de ondernemers en niet bij de burgers?

Terugkomend op mijn boze woorden, ja misschien waren ze fel en ja misschien op het moment in de discussie nog te vroeg. Maar als ik na de vergadering van één van de buurtbewoners hoor dat ik wel precies verwoord heb wat hen dwarszit, dan vind ik mijn woorden terecht.