Op donderdag 19 september heeft de raad in meerderheid besloten om 5,8 miljoen euro uit te gaan geven voor het Ronda Gosaplein. Onze fractie heeft tegen deze plannen gestemd, omdat we vinden dat deze miljoenen euro’s beter besteed kunnen worden.
𝗢𝗻𝘇𝗲 𝗽𝗹𝗮𝗻𝗻𝗲𝗻
Een meerderheid van de gemeenteraad vindt het wel prima dat er (zoals een inspreker het verwoordde) ‘miljoenen worden uitgegeven aan een postzegel’. Wij hadden dit geld op een andere manier uitgegeven, bijvoorbeeld: een transferium bij de Zeelandhallen, waar mensen hun auto kunnen parkeren om vervolgens met een deelfiets, of openbaar vervoer naar de stad, of het werk te gaan. Wij willen meer deelfietsen bij het station en meer deelauto’s in Goes en in haar dorpen. Ook zijn wij voorstander van een mooie mobiliteit hub bij het treinstation van Goes, waar je gemakkelijk overstapt van het ene transportmiddel op het andere. En daarnaast willen we het makkelijker maken om te fietsen door bredere paden aan te leggen en nieuwe stallingen.
𝗦𝗮𝗺𝗲𝗻 𝗺𝗲𝘁 𝗼𝗻𝗱𝗲𝗿𝗻𝗲𝗺𝗲𝗿𝘀
Als gemeente kan je het probleem niet alleen oplossen. Ga daarom samen met de ondernemers de strijd tegen de files aan en zorg er samen voor dat opstoppingen in de toekomst verleden tijd zijn. Dit bereik je door samen met het bedrijfsleven plannen te maken om meer medewerkers gebruik te laten maken van het openbaar vervoer, collega’s te laten carpoolen en door het hybride werken voor kantoorpersoneel te promoten.
𝟮𝟬𝟰𝟬
Het geld wat nu uitgegeven gaat worden aan het Ronda Gosa plein helpt de verkeersdruk daar te verlichten tot 2040. Daarna moet er als je niets doet opnieuw worden ingegrepen. Wij hadden liever gezien dat het college én de gemeenteraad deze oude problemen met nieuwe oplossingen had willen oplossen. Maar in plaats daarvan wordt er wederom gekozen voor meer asfalt. Gelukkig is de wethouder het wel met ons eens dat er ook een visie moet komen voor Goes na 2040. De wethouder (dhr. Meulblok) heeft toegezegd dat deze visie in 2026 naar de gemeenteraad komt. Een kleine overwinning.