Lichtvervuiling, een probleem dat opgelost moet worden

Door Marco Eestermans op 5 mei 2023

Lichtvervuiling is een groot probleem voor onze natuur. Dieren raken in de war door het vele licht. Nachtvlinders en andere insecten worden aangetrokken door grote lampen en zijn daardoor een makkelijke prooi. Gevolg is dat er te weinig insecten overblijven om de voedselcyclus in stand te houden. Jaarlijks raken miljoenen trekvogels verward door de uitstraling van licht en kunnen ze de weg niet meer vinden. Planten raken in hun groei ontregeld omdat het dag-nachtritme doorbroken wordt. En ook wij mensen hebben last van te veel licht. Dat uit zich bijvoorbeeld door slaapproblemen.

Onze fractie wil daarom dat het college aan de slag gaat met het aanpakken van lichtvervuiling. Als het aan ons ligt gaan we de impact van licht op onze natuur verminderen. Bijvoorbeeld door automatische straatverlichting in het buiten gebied. Dit licht gaat pas aan als er daadwerkelijk verkeer komt. Ook willen we dat kunstlicht alleen nog gebruikt mag worden als het functie heeft. Waarom zijn kantoorpanden waar niemand aan het werk is in de nacht, een baken van licht? Dat kan anders.

Het is tijd dat er goede regels worden gemaakt over het gebruik van licht. Zowel om de huidige lichtvervuiling tegen te gaan als nieuwe vervuiling te voorkomen. Het opstellen van deze regels in nu nodig. Komende jaren gaat de gemeente namelijk een omgevingsplan schrijven. Hierin kunnen regels over lichtgebruik worden opgenomen.

Onze fractie heeft mondelinge vragen gesteld over dit onderwerp. Hiermee hebben we lichtvervuiling op de agenda van het college gezet. De wethouder laat weten dat lichtvervuiling beperkt moet worden. Uiterlijk in 2024 maakt zij een regionaal plan ‘Openbare verlichting’ dat lichtvervuiling moet tegengaan. Daarnaast neemt zijn ons voorstel over om al in het omgevingsplan (dat ingaat op 1 januari 2024) regels op te stellen rondom verlichting. Op deze manier kan er eindelijk iets gedaan worden aan overbodige lichtvervuiling.

‘Ongelijkheid is voor mijn een doorn in het oog. Ik wil een Goes waar plek voor iedereen is. Goes moet een plaats zijn waar iedereen de kans heeft om zich te ontwikkelen, keuzes te maken en plezierig te leven. Goed onderwijs en goede plekken waar mensen elkaar ontmoeten, helpen daarbij’ Speciaal onderwijs Mijn naam is Marco