Oeganda begint bij de Westwal
Voor mijn werk ben ik regelmatig met de auto in het centrum van Goes. ‘s Ochtends vroeg kan ik nog parkeren op de Koepoort, daarna kom ik meestal in de nieuwe parkeergarage aan de Westwal terecht. En dat is zelden een genoegen.
De verwarring scheppende in- en uitgang wordt binnenkort verbeterd, zo begrijp ik uit de PZC. Daar ga ik het niet over hebben. Maar wel over de interne logistiek. Het hellingparkeren ging me altijd al redelijk af maar heb ik inmiddels tot in de finesses leren beheersen. Voorgangers in de garage dwingen me daartoe door aangekomen op een etage plots op de rem te staan om te bestuderen hoe de reis vervolgd kan worden. Ondertussen hang ik aan mijn handrem tussen twee verdiepingen.
De twee liften in de parkeergarage zijn van de zotte want zo klein dat ze het passagiersaanbod niet aan kunnen. Een standaardgezin met boodschappenkar vult het te kleine lifthokje helemaal. En van dat soort gebruikers zijn er op zaterdag heel veel. Ik heb meegemaakt dat er een rij tot buiten stond te wachten op een plaatsje in de lift. Tot buiten! En toen waren de bovenste verdiepingen van de parkeergarage nog bijna leeg. Als de garage op enig moment de beoogde bezetting van 80% heeft (nu is het nog 60%) dan begint de rij al in de Albert Heijn. De logistieke blindgangers die dit hebben verzonnen en goedgekeurd moeten voor straf op zaterdag met de auto de weekboodschappen doen bij de Zaanse grootgrutter aan het Kolveniershof.
Maar dit is nog niet eens wat het meest irriteert aan de parkeergarage aan de Westwal. Dat is hoe gebruikers verplicht een rondje over iedere verdieping moeten maken om een etage lager te komen. We kunnen wel netjes in een spiraal naar boven maar om op iedere verdieping nog vier auto’s extra kwijt te kunnen is zo’n benedenwaardse spiraal achterwege gelaten. En daarom rijden we, CO2 uitstotend, verplicht onze rondjes over de verdiepingen op weg naar de uitgang.
We weten allemaal dat het stadsbestuur het beste voor heeft met het milieu in Oeganda. Maar nu heb ik toch werkelijk een punt in Goes dat ook serieuze aandacht van het gemeentebestuur behoeft. Want reken maar mee. De exploitant gokt op een bezetting van 80 procent. Dat zijn 30.000 parkeerders per maand. Die gebruikers zijn, gemiddeld, verplicht 250 meter om te rijden om naar buiten te kunnen. Dat zijn 7.500 kilometers per maand. Dat is een CO2 uitstoot van 1150 kilogram. Per maand. Per jaar is het 13800 kilogram. En als we er van uitgaan dat de garage 40 jaar mee gaat dan hebben we het over 552000 kilogram CO2. Meer dan een half miljoen kilo. Voor een vergelijkbare milieubelasting moet een auto 90 keer de aarde rondrijden!
Een Europees bos neutraliseert 150.000 kilogram CO2 per hectare. Dus Goes weet wat haar te doen staat: of het Poelbos vier hectare bos groter maken of in de Westwal-parkeergarage per verdieping 4 parkeerplaatsen minder (zodat we de parkeergarage uit kunnen zoals we er in kwamen: in een efficiënte spiraal). Dat zijn 20 parkeerplaatsen op de 512, nog geen vier procent van het totaal. Met een beoogde bezetting van 80 procent is de keus waarvoor de gemeente staat simpel: bespaar een CO2-uitstoot van ruim een half miljoen kilogram zonder het rendement van de parkeergarage aan te tasten. Win-win heet zoiets. En dan maken we ons daarna weer druk over het milieu in Oeganda.