PvdA/GL pleit voor een noodfonds!

Door Marco Eestermans op 9 oktober 2022

Een noodfonds voor inwoners die door de energiecrisis in de problemen komen. Onze fractie is hier een groot voorstander van. We zien een steeds groter wordende groep in de knel komen. Niet elk huishouden komt op dit moment in aanmerking voor hulp omdat bijvoorbeeld hun inkomen te hoog is. Onze fractie wil daarom zo snel mogelijk een noodfonds zonder inkomensnormen zodat we voorkomen dat onze inwoners in de schulden terecht komen. Daarbij moet er ook aandacht zijn voor een na-traject. Meestal is eenmalige hulp onvoldoende en is er meer nodig.

Afgelopen donderdag stelden we vragen aan wethouder Van der Reest. In zijn beantwoording gaf hij aan in gesprek te zijn met verschillende partners. Ook loopt er op dit moment een onderzoek om te kijken hoe armoederegelingen het best ingezet kunnen worden. Het noodfonds wordt daarin meegenomen. De wethouder verwacht dat de resultaten van dit onderzoek in december bekend zijn, daarna komen er concrete voorstellen.

Onze fractie bekijkt, naast het noodfonds, welke maatregelen we als gemeente nog meer kunnen nemen om de bestaanszekerheid van onze inwoners te garanderen. Laat ons in de reactie weten welke maatregelen jullie zouden nemen!

Mondelinge vragen ‘Noodfonds’

Toelichting:

Het leven voor onze inwoners wordt in rap tempo duurder. De energieprijzen rijzen de pan uit, boodschappen worden duurder en ook andere lasten nemen toe. We zien daarbij de ontwikkeling dat niet alleen de minima in problemen komen maar dat ook inwoners met een hoger inkomen in de knel komen. Deze groep komt vaak niet in aanmerking voor gemeentelijke armoederegelingen omdat hun inkomen te hoog is, maar zij hebben op dit moment wel hulp nodig. Deze groep, maar ook de minima, kan geholpen worden met een noodfonds om te voorkomen dat problemen uit de handlopen en men in de schulden beland.

We hebben daarover de volgende vragen aan college:

1. Is het college bereid om zo snel mogelijk maar uiterlijk voor het einde van 2022 een voorstel te doen voor het oprichten van een noodfonds?
  2. Is het college het met PvdA/GroenLinks eens dat dit noodfonds toegankelijk moet zijn voor alle inkomensgroepen? Is het college daarom bereid te kijken naar een noodfonds zonder inkomensgrenzen?
  3. Is het college het met de PvdA/GroenLinks eens dat inwoners ook na de steun uit het noodfonds vaak nog hulp nodig hebben? Is het college daarom bereid om ook een na-traject op te nemen in het voorstel?

Beantwoording:

College is aan de slag met het noodfonds. Er is gesprek met SUNN. Naast het noodfonds ook andere instellingen zoals schuldhulpverlening die ook noodfonds hebben, en we hebben bijzondere bijstand. We willen geen dubbelingen, geen extra loketten. College neemt de vraag mee in het kader vvan het onderzoek dat loopt naar effectiviteit naar minima beleid. Hoe kunnen we het beste aanpakken?

Ja we onderzoeken dit voorstel, eind december is het onderzoek gereed.

Welke het wordt, kan je over discussiëren.

Ook college vindt dat het een laagdrempelige voorziening moet zijn, toegankelijk voor iedereen die in problemen komt. Wel spelregels/afwegingskader nodig. Hoe die eruit zien zal onderdeel zijn van het voorstel.

We omschrijven ook de gedachte voor nazorg. In de huidige situatie maakt het ook al onderdeel van beleid. Maar zeker in deze situatie extra belangrijk dat je naar mensen blijft kijken. Dat aspecten nemen we ook mee.