PvdA zet deur open voor Roze Zaterdag

Door Marco Eestermans op 28 februari 2021
Het LHBTI-netwerk Zeeland wil Roze Zaterdag 2023 in Goes organiseren. Daarvoor vraagt het een bijdrage van €50.000 aan de gemeente. Wethouder De Goffau (CDA) gaf via de media aan dat Goes geen geld beschikbaar stelt. De PvdA vindt dit teleurstellend en heeft daarom een motie ingediend samen met VVD, D66 en GroenLinks om toch te onderzoeken of Roze Zaterdag 2023 in Goes mogelijk is. De motie is, in gewijzigde vorm, aangenomen door de gemeenteraad.
Roze Zaterdag staat in het teken van de acceptatie van LHBTI+ in onze samenleving. Door verschillende evenementen en acties wordt hier aandacht voor gevraagd. Hoogtepunt is het grote feest in juni, maar in de maanden ervoor en erna worden verschillende evenementen georganiseerd.
Cijfers bewijzen dat betere acceptatie van LHBTI+ nodig is. Slecht 13% van de Goese scholieren geeft aan dat je op school eerlijk uit de kast kan komen en meer dan de helft vindt transgenders raar, niet normaal of verkeerd. Er is dus nog werk aan de winkel en Roze Zaterdag kan daar aan bijdragen. Aan de ene kant door acties die de acceptatie vergroten, maar ook door aan LHBTI+ers te laten zien dat zij welkom zijn in Zeeland. Want naast acceptatie is ook tolerantie belangrijk. Dat kunnen we met z’n allen laten zien door samen mee te doen aan Roze Zaterdag.
Een ander voordeel is de economische spin-off voor Goes. Naar verwachting komen er ongeveer 15.000 bezoekers naar Roze Zaterdag. Dat is goed voor de Goese restaurants, hotels en winkels. Het evenement krijgt daarom ook steun van de ondernemersorganisatie Goes (OOG), Koninklijke Horeca Nederland en tientallen cultuurorganisaties.
De PvdA is voor gelijke rechten en acceptatie van LHBTI+ers. We zijn dan ook voor een Roze Zaterdag in Goes omdat het in onze ogen bijdraagt aan het LHBTI+ beleid en we daarmee laten zien dat Goes van ons allemaal is, ook de LHBTI+ers.