Verplaatsing gemeentewerf

Door Astrid de Jong op 29 april 2024

Zeldzaam, was het woord dat de PvdA/GroenLinks fractie gebruikte in de besluitvormende raad om de kansen die er liggen met betrekking tot het verplaatsen van de gemeentewerf en de steunpunten te benoemen. Zo’n kans die maar eens in de ongeveer 40 jaar voorkomt. De vraag was gaan we naast de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek nog 3 nieuwe scenario’s onderzoeken.

De gemeenteraad heeft een haalbaarheidsonderzoek laten doen om te kijken hoe we de gemeentewerf en de steunpunten kunnen clusteren op een kavel aan bedrijvenpark Deltaweg en de synergiekansen te onderzoeken om dit samen met de nieuwe milieustraat compleet plus van de OLAZ – ZRD te doen.

Een milieustraat compleet plus is een uitgebreide milieustraat met een circulair ambachtscentrum(1).

De uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek laten zien dat het verplaatsen naar bedrijvenpark Deltaweg een prima oplossing is, wel wat duurder maar ook met veel voordelen.

Het bij elkaar brengen van de gemeentewerf en steunpunten, nu nog verspreid in Goes(2), levert een efficiëntere bedrijfsvoering op en zorgt voor vrijkomende locaties in Goes die vervolgens gebruikt kunnen worden voor bv. woningbouw. Door het verplaatsen van 2 steunpunten aan het Geldeloozepad en de milieustraat door OLAZ – ZRD krijgen we minder zware verkeersstromen en wordt de verkeersveiligheid aan het Geldeloozepad sterk verhoogd en ook verminderd het verkeersstromen(3) bij het Ronda Gosaplein.

Zeldzame kansen moet je pakken als ze zich voordoen, voor ons betekent dit dat we geen 35.000 euro willen uittrekken voor 3 nieuwe scenario’s om de gemeentewerf3 en de steunpunten naar een andere plek dan bedrijvenpark Deltaweg te verhuizen.

Daarom hebben we samen met D66 een amendement opgesteld mede ondersteund door de VVD om dit mogelijk te maken.

Na een kleine schorsing en aanpassing van het amendement stemden alle partijen behalve Nieuw Goes voor het amendement.

Het amendement gebruikt de voorgestelde 35.000 euro om te onderzoeken hoe de structurele exploitatiekosten kunnen worden verminderd.

Nog even een aantal voordelen op een rijtje wanneer alles naar bedrijvenpark Deltaweg verhuisd:

1: eind 2027 alle diensten efficiënter samen laten werken op 1 terrein.
2: op de leegkomende locaties in Goes kan herontwikkeling plaatsvinden voor bv. woningbouw.
3: Er minder zware verkeersstromen van en naar het Geldeloozepad zijn en over het Ronda Gosaplein en daardoor de verkeersveiligheid sterk verbetert op beide verkeerspunten.
4: Minder geluid- stof- en geuroverlast in de wijk en aan het Geldeloozepad.

𝘌𝘹𝘵𝘳𝘢 𝘶𝘪𝘵𝘭𝘦𝘨:

1. 𝘌𝘦𝘯 𝘤𝘪𝘳𝘤𝘶𝘭𝘢𝘪𝘳 𝘢𝘮𝘣𝘢𝘤𝘩𝘵𝘴𝘤𝘦𝘯𝘵𝘳𝘶𝘮 𝘪𝘴 𝘦𝘦𝘯 𝘭𝘰𝘤𝘢𝘵𝘪𝘦 𝘰𝘧 𝘦𝘦𝘯 𝘯𝘦𝘵𝘸𝘦𝘳𝘬 𝘸𝘢𝘢𝘳𝘣𝘪𝘫 𝘱𝘢𝘳𝘵𝘪𝘫𝘦𝘯 𝘴𝘢𝘮𝘦𝘯𝘸𝘦𝘳𝘬𝘦𝘯 𝘢𝘢𝘯 𝘩𝘦𝘵 𝘷𝘦𝘳𝘮𝘪𝘯𝘥𝘦𝘳𝘦𝘯 𝘷𝘢𝘯 𝘢𝘧𝘷𝘢𝘭𝘴𝘵𝘳𝘰𝘮𝘦𝘯 𝘦𝘯 𝘩𝘦𝘵 𝘳𝘦𝘢𝘭𝘪𝘴𝘦𝘳𝘦𝘯 𝘷𝘢𝘯 𝘩𝘰𝘰𝘨𝘸𝘢𝘢𝘳𝘥𝘪𝘨 𝘱𝘳𝘰𝘥𝘶𝘤𝘵- 𝘦𝘯 𝘮𝘢𝘵𝘦𝘳𝘪𝘢𝘢𝘭𝘩𝘦𝘳𝘨𝘦𝘣𝘳𝘶𝘪𝘬. 𝘋𝘢𝘢𝘳𝘣𝘪𝘫 𝘸𝘰𝘳𝘥𝘦𝘯 𝘮𝘪𝘯𝘪𝘮𝘢𝘢𝘭 𝘥𝘦 𝘧𝘶𝘯𝘤𝘵𝘪𝘦𝘴 𝘷𝘢𝘯 𝘦𝘦𝘯 𝘮𝘪𝘭𝘪𝘦𝘶𝘴𝘵𝘳𝘢𝘢𝘵, 𝘬𝘳𝘪𝘯𝘨𝘭𝘰𝘰𝘱𝘸𝘪𝘯𝘬𝘦𝘭, 𝘳𝘦𝘱𝘢𝘳𝘢𝘵𝘪𝘦𝘸𝘦𝘳𝘬𝘱𝘭𝘢𝘢𝘵𝘴, 𝘰𝘯𝘥𝘦𝘳𝘸𝘪𝘫𝘴 𝘦𝘯 𝘩𝘦𝘵 𝘴𝘰𝘤𝘪𝘢𝘢𝘭 𝘥𝘰𝘮𝘦𝘪𝘯 𝘨𝘦𝘤𝘰𝘮𝘣𝘪𝘯𝘦𝘦𝘳𝘥, 𝘸𝘢𝘢𝘳𝘥𝘰𝘰𝘳 𝘴𝘱𝘶𝘭𝘭𝘦𝘯 𝘦𝘯 𝘮𝘢𝘵𝘦𝘳𝘪𝘢𝘭𝘦𝘯 𝘭𝘢𝘯𝘨𝘦𝘳 𝘪𝘯 𝘨𝘦𝘣𝘳𝘶𝘪𝘬 𝘣𝘭𝘪𝘫𝘷𝘦𝘯 𝘦𝘯 𝘰𝘯𝘯𝘰𝘥𝘪𝘨 𝘴𝘵𝘰𝘳𝘵𝘦𝘯 𝘦𝘯 𝘷𝘦𝘳𝘣𝘳𝘢𝘯𝘥𝘦𝘯 𝘸𝘰𝘳𝘥𝘵 𝘷𝘰𝘰𝘳𝘬𝘰𝘮𝘦𝘯.
2. 𝘎𝘦𝘮𝘦𝘦𝘯𝘵𝘦𝘸𝘦𝘳𝘧 – 𝘛𝘳𝘰𝘦𝘭𝘴𝘵𝘳𝘢𝘭𝘢𝘢𝘯, 2 𝘴𝘵𝘦𝘶𝘯𝘱𝘶𝘯𝘵𝘦𝘯 – 𝘎𝘦𝘭𝘥𝘦𝘭𝘰𝘰𝘻𝘦𝘱𝘢𝘥, 1 𝘴𝘵𝘦𝘶𝘯𝘱𝘶𝘯𝘵 – 𝘓𝘰𝘳𝘦𝘯𝘵𝘻𝘴𝘵𝘳𝘢𝘢𝘵
3. 𝘮𝘪𝘯𝘥𝘦𝘳 𝘻𝘸𝘢𝘳𝘦 𝘷𝘦𝘳𝘬𝘦𝘦𝘳𝘴𝘴𝘵𝘳𝘰𝘮𝘦𝘯 𝘥𝘰𝘰𝘳: 𝘮𝘪𝘯𝘥𝘦𝘳 𝘷𝘳𝘢𝘤𝘩𝘵𝘸𝘢𝘨𝘦𝘯𝘴, 𝘮𝘪𝘯𝘥𝘦𝘳 𝘢𝘶𝘵𝘰’𝘴 𝘮𝘦𝘵 𝘢𝘢𝘯𝘩𝘢𝘯𝘨𝘸𝘢𝘨𝘦𝘯𝘴, 𝘮𝘪𝘯𝘥𝘦𝘳 𝘥𝘪𝘦𝘯𝘴𝘵𝘢𝘶𝘵𝘰’𝘴 𝘷𝘢𝘯 𝘦𝘯 𝘯𝘢𝘢𝘳 𝘥𝘦 𝘨𝘦𝘮𝘦𝘦𝘯𝘵𝘦𝘸𝘦𝘳𝘧 𝘦𝘯 𝘥𝘦 𝘴𝘵𝘦𝘶𝘯𝘱𝘶𝘯𝘵𝘦𝘯 𝘦𝘯 𝘮𝘪𝘯𝘥𝘦𝘳 𝘸𝘰𝘰𝘯- 𝘸𝘦𝘳𝘬𝘷𝘦𝘳𝘬𝘦𝘦𝘳 𝘯𝘢𝘢𝘳 𝘥𝘦 𝘨𝘦𝘮𝘦𝘦𝘯𝘵𝘦𝘭𝘪𝘫𝘬𝘦 𝘥𝘪𝘦𝘯𝘴𝘵𝘦𝘯.
Astrid de Jong

Quote: Wanneer je luistert hoor je meer. Ik ben Astrid de Jong, 51 jaar, geboren en getogen Zeeuw, moeder van 3 volwassen kinderen en getrouwd met een echte scoutleider.  In de gemeenteraad ben ik geen onbekende, eerder was ik al raadslid in de Goese gemeenteraad. In mijn dagelijks leven ben ik mantelzorger voor een aantal

Meer over Astrid de Jong