3 redenen waarom verenigingen ondersteuning verdienen bij het verduurzamen

Door Marco Eestermans op 11 juni 2023

De energiemarkt verandert snel. Op korte termijn zien we grote schommelingen in de prijzen en op de lange termijn worden dynamische energiecontracten steeds gebruikelijker. Uit onderzoek van het Register van Verenigingsbesturen (RVVB) blijkt dat verenigingen daar niet op zijn voorbereid.

Onze fractie heeft daarom een voorstel ingediend om een subsidieregeling/lening te ontwerpen zodat sportverenigingen geholpen kunnen worden. Daarvoor hebben we drie argumenten:

1. Verenigingen moeten voorbereid worden op de toekomst. Nieuwe dynamische energiecontracten zorgen ervoor dat prijs van stroom laag is als er veel wordt opgewekt (overdag) en duurder is als er minder wordt opgewekt (in de avond). Veel verenigingen wekken overdag stroom op met zonnepanelen, maar leden komen pas in de avond naar de club. Dan moet de stroom pas aan en dat kost in de toekomst dus steeds meer geld. Verenigingen, waaronder sportclubs, moeten dus toekomstbestendig worden en een omslag maken waarbij overdag opgewekte stroom wordt opgeslagen. Dat kost geld en kennis. Toch levert het in de toekomst ook geld op omdat de gemeente niet meer hoeft bij te bij te springen als energieprijzen weer extreem stijgen.

2. Geld is een groot struikelblok bij het verduurzamen van verenigingen. Uit onderzoek van RVVB blijkt dat een grote meerderheid van de verenigingen niet kan verduurzamen omdat er onvoldoende geld is. Ook blijken landelijke subsidieregelingen onzeker te zijn. Het ziet ernaar uit dat de BOSA-regeling (voor sportverenigingen om duurzaamheidsmaatregelen te nemen) aan het einde van dit jaar stopt. De gemeente moet dus deze taak overgaan nemen.

3. Duurzaamheid is voor ons allemaal belangrijk. We staan voor een grote opgave om onze samenleving te verduurzamen. Van onze eigen huis tot bedrijven op de Poel, van het gemeentehuis tot de wijkcentra. De gebouwen van onze verveningen kunnen daarbij niet achterblijven. Ook zij moeten de toekomstige doelen halen. De gemeente moet helpen om deze doelen te behalen. Daarvoor is maatwerk nodig want iedere vereniging heeft weer andere ondersteuning nodig.

In dit verhaal speelt V.V.Wolfaartsdijk een bijzondere rol. Al jaren zijn zij bezig met hun duurzaamheidsplannen. Onze fractie is al jaren op de hoogte en probeert ook al langere tijd om de vereniging te ondersteunen bij hun plan. Vorige week donderdag is het eindelijk gelukt om een meerderheid van de gemeenteraad te overtuigen van de noodzaak van deze verduurzamingsplannen.

Uiteindelijk heeft de wethouder toegezegd ons plan te willen uitvoeren. Voor sportverenigingen wordt in 2024 een subsidieregeling/lening opgesteld. Voor V.V.Wolfaartsdijk komt nog in 2023 een alternatief plan zodat zij direct aan de slag kunnen en gebruik kunnen maken van de aflopende landelijke subsidies. Wij wensen de wethouder en V.V.Wolfaartsdijk veel wijsheid en succes toe bij het opstellen van dit plan!

Wil je meer weten over onze landelijke visie op de toekomst van sportverenigingen? Lees dan hier verder!