Basisbanen voor Goes!

12 december 2023

We zijn blij te vertellen dat ons idee voor basisbanen in de gemeente Goes wordt uitgevoerd! In het collegeakkoord 2023-2026 is afgesproken dat er een proef komt met basisbanen. Mensen met een bijstandsuitkering kunnen zo werk krijgen waarmee ze hun leven beter kunnen invullen. In deze tekst leggen we uit wat het plan voor basisbanen in de gemeente Goes inhoudt.

Achtergrond: Basisbanen zijn voor mensen die onder de Participatiewet vallen. In 2019 is deze wet geëvalueerd. Daaruit bleek dat sommige mensen uit deze groep niet in staat zijn om duurzaam bij een gewone werkgever te werken. Een onderzoeksbureau constateert in juni 2023 dat deze mensen tussen wal en schip vallen. Ze komen niet in aanmerking voor nieuw beschermd werk, maar het lukt ook niet om via een gewone werkgever aan de slag te gaan. Daarom kiezen sommige gemeenten voor oplossingen zoals basisbanen.

De basisbaan: Basisbanen zijn bedoeld voor mensen met een bijstandsuitkering die weinig kans hebben op de gewone arbeidsmarkt. Met de basisbaan kunnen ze actief zijn in de samenleving en toch een inkomen verdienen. Ervaringen in steden zoals Rotterdam en Groningen laten zien dat een baan een positieve invloed heeft op het welzijn van mensen, zoals zelfvertrouwen, zingeving, sociale contacten, gezinsleven en zelfinzicht.

Doel van de pilot: Het doel van de pilot met basisbanen in Goes is om te kijken of we extra waardevol werk kunnen creëren voor mensen met een bijstandsuitkering die anders geen gewone baan kunnen krijgen. De basisbaan wordt gebruikt als middel voor participatie. We willen niet per se dat mensen doorstromen naar een gewone baan, maar als het kan, is dat natuurlijk mooi.

Doelstelling basisbanen in Goes:

1. Structureel werk bieden aan mensen voor wie een gewone baan niet haalbaar is, met als doel hun gezondheid en welzijn te verbeteren.
    Uitvoeren van extra maatschappelijke taken.
    Verbetering van de sociale basis en leefbaarheid in de wijken en dorpen van Goes.

Randvoorwaarden: Om basisbanen mogelijk te maken, moeten we een aantal dingen regelen, zoals werkgeverschap & begeleiding, zorgen dat werken lonend is, nazorg na de pilot, en voorkomen dat het normale banen op de arbeidsmarkt verdringt.

Financiën: Om 8 basisbanen te kunnen starten, hebben we maximaal € 222.000 per jaar nodig. Dat is nog exclusief andere budgetten.

Planning, monitoring en evaluatie: We willen in de zomer van 2024 echt beginnen met de pilot. De pilot duurt twee jaar, tot de zomer van 2026. Tussendoor krijgt de gemeenteraad updates, en in 2026 evalueren we de pilot.

Dit is een grote stap voorwaarts voor iedereen in onze gemeenschap. Samen bouwen we aan een betere toekomst! 💚🌍 #BasisbanenGoes #SamenSterk