Dit is waarom Roze Zaterdag belangrijk is voor Goes

Door Marco Eestermans op 15 juni 2023
Langzaam kleurt Goes deze dagen roze. Op de Veste hangen de door de ouderen gehaakte roze vlaggen, bij Café de Snor hangt een groot spandoek, in de Singelstraat staat een fototentoonstelling en op meerdere plaatsen zijn de vlaggen voor Roze Zaterdag zichtbaar. Twee jaar geleden heeft onze fractie zich ingespannen om dit evenement naar Goes te halen. Komende Zaterdag is het dan eindelijk zover.

Roze Zaterdag is een jaar lang activiteiten rondom diversiteit en inclusie. Met Roze Zaterdag laat Goes zien dat iedereen welkom is ongeacht je gender, geaardheid, afkomst of wat dan ook. Juist in deze tijd is het uitspreken van deze boodschap ontzettend belangrijk. Slecht 16% van de Goese scholieren geeft aan dat school een veilige plek is om uit de kast te komen. Meer dan de helft van hen geeft aan transgenders raar, verkeerd of niet normaal te vinden. En nog steeds vindt 15% van de ouders het een probleem als hun kind een LHBTIQ+-er is. Het zijn cijfers die hard aankomen als je bedenkt dat achter iedere LHBTIQ+-er een mens schuilt die zich veilig en geaccepteerd wilt voelen.

Komende zaterdag spreken we als samenleving uit dat Goes een plek is waar iedereen zichzelf kan zijn. We spreken uit dat we elkaar accepteren voor wie we zijn. We spreken uit dat een inclusieve samenleving voor ons vanzelfsprekend is. Dat is waar Roze Zaterdag omdraait en waar wij ons als partij voor inzetten. Deze boodschap is belangrijk, juist nu.

Zaterdag zijn wij dan ook zeker aanwezig en je kan ons terugvinden tijdens de parade of op de informatiemarkt. Ook organiseren we een lunch in de Brass. Aanmelden hiervoor kan via: https://groenlinks.nl/kom-naar-roze-zaterdag Meer weten over het programma op Roze Zaterdag? Kijk dan hier: https://www.goesisgoes.nl/rozezaterdaggoes

We wensen iedereen een fantastische Roze Zaterdag!

‘Ongelijkheid is voor mijn een doorn in het oog. Ik wil een Goes waar plek voor iedereen is. Goes moet een plaats zijn waar iedereen de kans heeft om zich te ontwikkelen, keuzes te maken en plezierig te leven. Goed onderwijs en goede plekken waar mensen elkaar ontmoeten, helpen daarbij’ Speciaal onderwijs Mijn naam is Marco