Opvang Oekraïners in Hotel Terminus

8 februari 2024
Het afgelopen jaar verbleven veel Oekraïners in ‘De Motte’ op het terrein van Emergis. Helaas gaat deze locatie sluiten.

Tijdens de raadsvergadering van 25 januari heeft de raad unaniem besloten om hotel Terminus in te zetten voor de opvang van vluchtelingen uit de Oekraïne. We kunnen circa 50 personen opvangen in dit hotel en dat voor de duur van twee jaar. Om de mensen te kunnen huisvesten dient het hotel wel eerst verbouwd te worden. Dit kost veel geld; namelijk €1,4 miljoen. De landelijke overheid betaalt deze kosten. Daarmee compenseren ze het falende landelijke beleid om voldoende opvang te regelen met een hoge prijs.

Helaas zijn er op korte termijn geen andere mogelijkheden die snel beschikbaar zijn en minder geld kosten. Onze fractie vindt het belangrijk dat we mensen die vluchten voor geweld en oorlog op goede wijze opvangen. We zijn blij dat Goes haar verantwoordelijkheid neemt en zich hiervoor inzet. Daarom hebben we voor het voorstel gestemd. Deze vluchtelingen kunnen jammer genoeg niet langer verblijven in ‘de Motte’ op het terrein van Emergis in Kloetinge.