PvdA/GL kiest als enige voor natuur

Door Marco Eestermans op 20 maart 2024
De Nederlandse natuur staat onder druk. Afgelopen tientallen jaren zijn soorten verdwenen en is de biodiversiteit sterk gedaald. Ruim 40% van de Nederlandse dieren en planten staat op de rode lijst met bedreigde soorten.

Onze fractie kiest ervoor om in Goes ruimte te maken voor natuur. Eén van de projecten is een groot landschapspark tussen Goes-Oost, Mannee, Kloetinge en Kattendijke. Dit staat ook verwoord in de uitgangspunten voor de nieuwe visie op Goes. Inwoners konden hierover meepraten en de gemeenteraad stemden in. In de visie staat dat er goede balans moet zijn tussen het bouwen van nieuwe woningen en nieuwe natuur. Deze werd gevonden door dit gebied aan te merken als landschapspark.

Ondanks dat alle partijen vorig jaar voor deze visie stemden, besloten alle andere partijen toch om de visie aan te passen. Zij maken het mogelijk om het hele gebied vol te bouwen met woningen. Een onnodige beslissing omdat er op dit moment plannen genoeg zijn om woningen te bouwen, zelfs meer dan in Zeeuwse Woondeal als doel gesteld is. Daarnaast raakt de balans tussen natuur en bouwen verstoord. Er is minder ruimte voor de natuur om de biodiversiteit te herstellen.

Onze fractie is duidelijk: gebruik de ruimte voor een landschapspark. Investeren in natuur heeft namelijk vele voordelen. Allereerst geven we de planten en dieren weer een plek om zich te nestelen en daarmee herstellen we de biodiversiteit. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat een groene omgeving zorgt voor meer gezondheid voor inwoners. De luchtkwaliteit verbetert, er is ruimte om te bewegen en groen is goed voor de mentale geest. Ook creëert een landschapspark een plek om samen te komen of om verkoeling te zoeken tijdens hittestress. Allemaal voordelen die investeren in natuur met zich meebrengt.

Helaas ziet de gemeenteraad dit niet in, maar dat geeft de Goesenaren wel iets om te kiezen bij de volgende verkiezingen.

‘Ongelijkheid is voor mijn een doorn in het oog. Ik wil een Goes waar plek voor iedereen is. Goes moet een plaats zijn waar iedereen de kans heeft om zich te ontwikkelen, keuzes te maken en plezierig te leven. Goed onderwijs en goede plekken waar mensen elkaar ontmoeten, helpen daarbij’ Speciaal onderwijs Mijn naam is Marco