PvdA/GroenLinks bezorgd over verdwijnen buslijnen

Door Marco Eestermans op 12 oktober 2023
Afgelopen maand heeft Connexxion verschillende Goese buslijnen geschrapt. Daardoor is het lastiger om van Goes naar andere Zeeuwse plaatsen zoals Zierikzee, Yerseke of Terneuzen te komen. Ook binnen Goes wordt het lastiger om met de bus naar het Omnium of het ziekenhuis te gaan. De fractie van PvdA/GroenLinks maakt zich hierover grote zorgen.

‘Snel en gemakkelijk van A naar B kunnen reizen is een essentieel onderdeel van brede welvaart’ zegt fractievoorzitter Marco Eestermans. ‘We praten hier over inwoners die het openbaar vervoer nodig hebben om hun bestemming te bereiken. Scholieren die naar school gaan, werknemers naar hun werk, ouderen naar het ziekenhuis of Zeeuwen die hun familie willen bezoeken. Voor een deel van hen is het openbaar vervoer, en dus de bus, onmisbaar.’

Afgelopen jaren is het OV in Zeeland in een negatieve spiraal terecht gekomen. Zeeuwse buslijnen worden afgeschaald en de vanzelfsprekendheid van een busverbinding verdwijnt. Nu Connexxion afgelopen maand het aantal buslijnen verder heeft afgeschaald vindt de fractie van PvdA/GroenLinks Goes dat ondergrens wordt bereikt.

In schriftelijke vragen roepen wij het college op om samen te werken met de provincie. ‘Gezamenlijk moet het gesprek worden gevoerd met Connexxion. Hen moet duidelijk gemaakt worden dat de buslijnen geen economisch verdienmodel zijn, maar een noodzakelijk voorziening voor onze inwoners. Als Connexxion dat niet inziet, dan moet onderzocht worden of Connexxion zich nog wel aan de afspraken uit de concessie houdt.’ aldus Eestermans.

‘Ongelijkheid is voor mijn een doorn in het oog. Ik wil een Goes waar plek voor iedereen is. Goes moet een plaats zijn waar iedereen de kans heeft om zich te ontwikkelen, keuzes te maken en plezierig te leven. Goed onderwijs en goede plekken waar mensen elkaar ontmoeten, helpen daarbij’ Speciaal onderwijs Mijn naam is Marco