PvdA/GroenLinks maakt de situatie van kwetsbare bijstandsgerechtigden bespreekbaar

Door Marco Eestermans op 7 maart 2023

Bestaanszekerheid is voor iedereen. Helaas is nog niet iedereen verzekert van een zeker bestaan. Inwoners die langdurig in de bijstand zitten behoren tot deze groep. Onze fractie wil aandacht vragen voor deze situatie en daarom hebben wij dit onderwerp op de agenda van de gemeenteraad gezet.

We constateren dat er veel goeds gedaan wordt als het gaat om het ontwikkelen en uit laten stromen van werkzoekenden die gebruik maken van een bijstandsuitkering. Echter blijkt ook dat de overgebleven groep, die vaak langdurig in de bijstand zit, steeds kwetsbaarder wordt. Er is aandacht nodig om de behoeften van deze groep inwoners te onderzoeken, zodat de gemeente passende dienstverlening aan deze inwoners kan geven, en ook om deze kwetsbare inwoners te ondersteunen in hun ontwikkeling.

Onze fractie heeft hierover de volgende vragen gesteld aan het college:

1. De bijstandsuitkering is een vangnetregeling* binnen de Participatiewet, waar inwoners (tijdelijk) gebruik van kunnen maken indien men niet in eigen inkomsten kan voorzien. Is het mogelijk om deze vangnetregeling toe te lichten?
  2. Welke middelen zet Gemeente/ GR De Bevelanden in om bijstandsgerechtigden te ontwikkelen en activeren om weer zelfstandig in eigen inkomsten te gaan voorzien?
  3. Wat wordt er specifiek gedaan in het geval er sprake is van een lange afstand tot de arbeidsmarkt (> 2 jaar)?
  4. Heeft de gemeente Goes inzichtelijk hoeveel inwoners/ bijstandsgerechtigden van Goes met een Arbeidsbeperking gebruik maken van een:

– indicatie Banenafspraak;

– indicatie Nieuw Beschut Werk;

– in het Doelgroepregister zijn opgenomen, waarmee zij betaald aan het werk kunnen in een Garantiebaan of in een Beschutte baan, en daarmee (deels of volledig) uitstromen uit de uitkering? kunnen deze cijfers (absoluut en procentueel) gedeeld worden met de raad?

1. Biedt Goes gemeentelijke garantiebanen aan (voorbeeldfunctie), en voldoet de gemeente Goes hiermee aan de Quotumregeling?
  2. Wordt er efficiënt gebruik gemaakt van het instrument Loonkostensubsidie?
  3. De overgebleven bijstandsgerechtigden die (langdurig) gebruik maken van de bijstandsuitkering wordt steeds kwetsbaarder, en hun problematiek complexer. Deze mensen kunnen, binnen een termijn van 2 jaar, ook niet met de ondersteuning vanuit een van bovengenoemde indicaties betaald aan het werk. Sommigen hebben vanwege hun belemmeringen een lopende ontheffing van de arbeidsverplichting en/of tegenprestatie.

Heeft de gemeente Goes zicht op de behoeften van deze kwetsbaardere doelgroep met als doel om zich verder te kunnen ontwikkelen richting (betaald) werk dan wel participatie? Zo ja, kan hier nadere uitleg over gegeven worden?

1. Stimuleert de gemeente Goes het aangaan van samenwerkingen tussen de Klantmanagers Activering en Werk van de gemeente Goes en o.a.:
  • GGZ -> begeleiding bij langdurige, ernstige psychische klachten (bijv. IPS** en ACT***);
  • Leefstijlcoaching -> voor het verminderen van fysieke en psychische klachten als gevolg van een verkeerde leefstijl (bijv. GLI**** en wandelcoaching);
  • Zorg- en welzijnsinstellingen -> voor begeleiding van o.a. mensen met een LVB en overige verstandelijke beperkingen;
  • Dagbestedingslocaties -> onderzoek of het mogelijk is voor mensen die (arbeidsmatige) dagbesteding doen om door te groeien naar een Beschutte baan (NBW);