Samen sterker: investeren in de elektriciteitsinfrastructuur van morgen

Door Astrid de Jong op 1 april 2024
File op het elektriciteitsnetwerk, ook wel netcongestie genoemd, zorgt voor grote problemen. Nu al staat er regelmatig in de krant dat bedrijven niet aangesloten kunnen worden op het elektriciteitsnetwerk omdat de capaciteit te wensen over laat.

We staan voor de grootste uitdagingen op het elektriciteitsnetwerk, er is steeds meer elektriciteit nodig omdat we van het gas af gaan, steeds meer elektrischer gaan rijden, auto, scooter, of fiets. Ook steeds meer grote bedrijven verduurzamen en hebben daardoor een grotere vraag naar elektriciteit.

Deze uitdagingen zijn niet makkelijk en snel op te lossen en dat is de reden dat we deze uitdagingen samen moeten aangaan met de netbeheerder. Het publieke belang en maatschappelijke verantwoordelijkheid bij deze uitdagingen is enorm groot. Een stabiel elektriciteitsnetwerk hebben is van belang voor de veiligheid, het slagen van de energietransitie, maar ook de dagelijkse activiteiten die voor onze inwoners die grote impact hebben. Denk aan de bakker die zijn brood kan blijven bakken, zorginstellingen die zijn bewoners goed kunnen blijven verzorgen, en andere bedrijven waarmee we de economie draaiende houden. Ook in de woningopgave die we in Goes en Zeeland hebben speelt Stedin een cruciale rol.

Het is daarom van groot belang dat we ook financieel een bijdrage leveren aan deze uitdaging. Het Rijk heeft op dit moment al 500 miljoen euro aan aandelen gekocht om Stedin meer financiële ruimte te bieden zodat er uitvoering gegeven kan worden aan de diverse projecten die de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk verbeteren en vergroten. Stedin heeft ook de provincies en gemeenten die in hun verzorgingsgebied liggen gevraagd om aandeelhouder te worden.

De Provincie Zeeland koopt 5 miljoen euro aan aandelen en aan de Zeeuwse gemeenten is gevraagd ditzelfde bedrag samen aan te kopen volgens een verdeelsleutel. Voor Goes komt dit neer op 450.000 euro, een belang van 0,01% op het totale aandelen pakket. Dat is niet veel, maar samen met de andere Zeeuwse gemeenten en de Provincie Zeeland vergroot dit de kans op een zetel in de aandeelhouderscommissie en daarmee ook zeggenschap.

De waarde waarvoor we de aandelen nu kunnen kopen zijn gunstiger dan wanneer we dit op een later tijdstip doen. Door de grote investeringen die Stedin de komende jaren gaat doen stijgt de waarde van Stedin en dus ook de aandelen. Verder ziet het dividend van 1,5% waar Goes voorzichtig mee rekent er positiever uit voor 2023 en 2024.

In de Goese begroting komt de aankoop van deze aandelen op ongeveer 0,3% van al onze leningen. Daarnaast kunnen we ook concluderen dat de waarde van de aandelen hun waarde behouden en zelfs in de toekomst meer waard worden. Er is geen risico dat Stedin in de toekomst overgenomen wordt door een commerciële partij omdat in de wet is opgenomen dat Stedin in publieke handen dient te blijven.

Onze fractie Pvda/GroenLinks heeft daarom ingestemd met de aankoop van de aandelen in Stedin. Het geringe risico en de voor ons kleine investering zijn het waard om te nemen in het grotere publieke belang.

Verder merken we op dat de investeringen die Stedin in Zeeland gaat doen vele malen groter is dan het bedrag dat we aan aandelen kopen als provincie Zeeland en alle Zeeuwse gemeenten samen.
Een kleine investering vanuit ons zorgt voor een grote stap van Stedin voorwaarts!
Astrid de Jong

Quote: Wanneer je luistert hoor je meer. Ik ben Astrid de Jong, 51 jaar, geboren en getogen Zeeuw, moeder van 3 volwassen kinderen en getrouwd met een echte scoutleider.  In de gemeenteraad ben ik geen onbekende, eerder was ik al raadslid in de Goese gemeenteraad. In mijn dagelijks leven ben ik mantelzorger voor een aantal

Meer over Astrid de Jong