Zerotolarancebeleid voor kinderarmoede

Door Marco Eestermans op 18 juli 2023
Algemene beschouwingen 2023

Vandaag aan mij de eer om deze politieke beschouwingen af te trappen. En voor dat moment heb ik even teruggekeken naar mijn beschouwing van november vorig jaar. Centraal in mijn beschouwing stonden verschillenden crisissen. Van klimaat tot energie, van oorlog tot asiel en van inflatie tot de bestaanszekerheidcrisis. Tal van grote vraagstukken waarvan we nu in deze tijd nog steeds moeten zeggen dat er geen waardige oplossing is.

Nog steeds stijgen de prijzen iedere maand en dat treft de mensen hard in hun portemonnee. Het CPB concludeerde in maart dat het aantal Nederlanders in armoede in 2024 zal stijgen tot 1 miljoen, waaronder 230.000 kinderen. Dat is 7,1 procent van alle kinderen.

Reken je deze cijfers om naar Goes maatstaven dan praten we over 550 kinderen in armoede. Laat het even tot u doordringen, 550 kinderen in armoede.

Dat is een volle theaterzaal van de Mythe, het volledige aantal inwoners van het dorp Kattendijke of 22 volle schoolklassen.

Steeds meer wordt er bekend wat de grote gevolgen zijn van armoede bij kinderen. 1 op de 3 kinderen presteert slechter op school. Een gevolg dat je meeneemt de rest van je leven. Bij 38% van de kinderen armoede wordt bezuinigd op de basisbehoeften, denk hierbij aan een fatsoenlijke maaltijd, degelijke kleding of goede gezondheidszorg.

Al deze kinderen starten met een achterstand aan hun leven. Het toont nogmaals aan dat het uitmaakt in welke wieg je geboren bent. Of je opgroeit in een gezin met alle ontwikkelingsmogelijkheden of moet opgroeien in een thuissituatie zonder kansen. En het wegwerken van deze achterstand sluipt in je ziel en organen. Het maakt de gevolgen ervan meervoudig, ondoordringbaar en lang van aard. Vaak kan gezegd worden: eens geruïneerd, altijd geruïneerd.

Het gaat hier verder dan alleen de beter je best doen, je zaken als gezin op orde te hebben. We hebben hier over kinderen met een lege maag in de klas, die in bed plassen van de stress of leren leven met pijn omdat ze nooit naar de tandarts gaan. Dit alles is het argument voor een zerotolerancebeleid voor kinderarmoede.

Bestaanszekerheid is een recht voor iedereen. Of je nu hoort tot groep gelukkigen of tot de groep die het zwaarder heeft in het leven. Partij van de Arbeid-GroenLinks wil de bestaanszekerheid van onze inwoners vergroten. Want dat kan. Uit onderzoek blijkt dat wanneer kinderen meer ontspanningsmogelijkheden hebben, zoals sporten, natuurbeleving, cultuurbezoek of andere activiteiten, de schoolprestaties verbeteren. Maar ook op de langere termijn zijn er gevolgen zichtbaar. Het toekomstig jaarinkomen stijgt waardoor de kans bestaat om te ontsnappen aan leven lang in armoede.

Laten we daarom investeren in onze armoederegelingen voor kinderen. De gratis zwemles is een goede eerste stap. Maar laat het vooral niet de laatste zijn. Laten we meer stappen zetten en laten we investeren in gelijke kansen voor alle kinderen.

Maar ook voor volwassenen is ondersteuning belangrijk. Ook bij hen staat de bestaanszekerheid onder druk. 40% van de Nederlandse huishoudens heeft een geringe financiële buffer. Ontslag, arbeidsongeschiktheid of een scheiding is dan al voldoende om richting het ravijn geduwd te worden. Het is zaak dat wij als gemeente dan alert zijn om komende armoede te voorkomen, want het zijn niet de eenmalige uitgaven die tot problemen lijden. Maar juist de vaste lasten zoals onze eigen belastingen of de kosten voor de eerste levensbehoefte zoals water, voedsel, een dak boven je hoofd of gezondheidzorg. Daar kunnen we als samenleving het verschil maken. Zorg ervoor dat inwoners deze kosten kunnen blijven betalen, verruim armoederegelingen, kom op tijd met hulp en voorkom dat mensen daadwerkelijk in het ravijn belanden.

Maar kijk ook naar de toekomst. We staan voor grote veranderingen als het gaat om klimaat en verduurzaming. Ook hier is belangrijk om een gelijkwaardige bestaanszekerheid te creëren. Afgelopen winter zagen we dat onze kwetsbaarste inwoners juist de zwaarste lasten moesten dragen. Dat kan anders. Door te investeren in duurzame sociale huurwoningen en door te investeren in een groene omgeving. Bestaanszekerheid en duurzaamheid zijn altijd met elkaar verbonden.

Voorzitter, er zijn nog tal van andere onderwerpen die de moeite waard zijn om te bespreken. Maar helaas is 5 minuten daarvoor te kort. Voor nu sluit ik af met deze boodschap:

Samen kunnen investeren in een samenleving waarin bestaanszekerheid voor iedereen haalbaar is. Waarin een zerotolerancebeleid voor kinderarmoede een vanzelfsprekendheid is, waarin gelijke kansen centraal staan en duurzaamheid in een hoog vaandel staat.