Een groen en duurzaam Goes!

1 maart 2022

PvdA/GroenLinks zet in op het energieneutraal maken van woningen in Goes. Hierbij heeft het isoleren van woningen prioriteit. Wij vinden het belangrijk dat iedereen mee kan doen aan de verduurzaming van zijn of haar woning zonder in geldproblemen te komen.

PvdA/GroenLinks zet zich in voor een groene en gezonde leefomgeving. We zetten ons in voor meer natuur en biodiversiteit, zowel binnen stads- en dorpsgrenzen als daarbuiten. Samen met bewoners, verenigingen en bedrijven gaan we aan de slag om hun omgeving zo groen mogelijk in te richten. We brengen natuur in de stad.

Ons Veerse Meer is aantrekkelijk. Het is een meer om te zwemmen, te zeilen, te kanoën, of gewoon om er naar te kijken, de vogels, de planten, de weidsheid. Die aantrekkelijke waarde ontdekken ook steeds meer projectontwikkelaars. Zij bouwen er graag huizen en villa’s voor vakantiegangers. Dit gebeurt op een te grote schaal. Door de huizen en de ontsluitingswegen die daarbij horen verliest het Veerse Meer de aantrekkingskracht die het heeft. Dat mag niet gebeuren, ook in de toekomst willen we genieten van de rust en de ruimte van het Veerse Meer.

We willen daarom het volgende doen:

We zijn tegen bebouwing van de kust langs de randen van het Veerse Meer.

Er vindt een uitgebreid participatietraject plaats rond de energietransitie. De energietransitie zal een grote impact hebben op de leefomgeving van Goesenaren en zij moeten hierin dan ook een belangrijke stem hebben.

Als de gemeente één boom kapt, planten we meer bomen terug. Als we 1m2 natuur weghalen wordt dit gecompenseerd door een zelfde hoeveelheid natuur terug te plaatsen.

We zetten ons in voor de verdere ontwikkeling en waar mogelijk uitbreiding van het Poelbos, maar een grote hoteltoren nabij het Poelbos sluiten we uit.