Een jaarwisseling voor iedereen!

Door Wouter van der Pijl op 10 november 2023

De jaarwisseling is een moment van feest en vreugde. Lekker eten, samenzijn, wellicht naar een nieuwjaarsfeest gaan in de kroeg of gezellig thuis met familie en vrienden. Helaas constateren we ook al jaren dat de jaarwisseling niet voor iedereen een fijne tijd is. Denk bijvoorbeeld aan hulpverleners die belaagd worden of mensen die onder invloed zijn van alcohol of drugs of beide, brandstichting en misbruik van vuurwerk. Dat moet en kan anders.

Daarom hebben wij tijdens de afgelopen vergadering van de gemeenteraad samen met D66 en NG een motie ingediend waarin we oproepen tot de vorming van een burgerberaad waarbij de inwoners van Goes de kans krijgen om met elkaar in gesprek te gaan over de problematiek rondom de jaarwisseling en met een voorstel te komen om hier iets aan te doen.

Een burgerberaad betekent dat een groep mensen uit de gemeente geloot wordt om deel te nemen aan het beraad. Deelnemers krijgen hiervoor een vergoeding. De bedoeling is dat hier een goede verdeling is tussen jong en oud met verschillende achtergronden. Zij gaan in verschillende sessies met elkaar in gesprek, doen onderzoek en komen met aanbevelingen hoe het beste omgegaan kan worden met de problematiek rondom de jaarwisseling. De raad neemt de uiteindelijke beslissing.

De conclusie is dat de raad unaniem heeft ingestemd met het voorstel dat het college gaat onderzoeken hoe een burgerberaad er in Goes uit kan komen te zien en wat de kosten daarvan zijn. Uiterlijk in januari 2024 komt dit voorstel naar de raad en zullen we hierover stemmen. Wij hopen dat het burgerberaad dan definitief wordt zodat er oplossingen bedacht kunnen worden voor de problemen rondom de jaarwisseling en we een nieuwe stap zetten op het gebied van burgerparticipatie. Wordt vervolgd.

Wouter van der Pijl

‘Een samenleving waarin iedereen gelijk is en mee kan doen. Waar de politiek haar verantwoordelijkheid neemt en samen met inwoners beslist. Dat is waar ik voor sta’ Odyzee Kloetinge Mijn naam is Wouter van der Pijl. Ik ben geboren en opgegroeid in Goes en woon in Goes-Zuid. Ik heb in mijn studententijd geschiedenis gestudeerd in

Meer over Wouter van der Pijl