PvdA/GL voor een vuurwerkverbod

Door Wouter van der Pijl op 11 februari 2023
Vuurwerkoverlast is een groot probleem. Met name rond oud en nieuw wordt er veel vuurwerk afgestoken. Zowel legaal als illegaal vuurwerk. Vuilnisbakken, bushokjes en andere spullen op straat worden opgeblazen alsof het de normaalste zaak is van de wereld. Mensen raken gewond en soms met dodelijke afloop. Dieren ervaren veel stress en zijn vaak nog weken van slag. Als laatste komt er veel fijnstof en giftige metalen in korte tijd in de lucht en de bodem. De milieuschade is ieder jaar weer groot.
Uit landelijke onderzoek blijkt dat ieder jaar weer dat het aantal voorstanders voor een vuurwerkverbod stijgt. In december van vorig jaar hebben wij op sociale media gevraagd om vuurwerkoverlast bij ons te melden. Wij hebben veel klachten binnengekregen. Daarom hebben wij tijdens de laatste raadsvergadering een motie ingediend waarin wij opriepen tot een vuurwerkverbod voor de gemeente Goes. Helaas heeft deze motie (op D66 na) weinig steun gekregen in de raad waardoor er voor nu geen verbod komt.
Andere partijen erkennen de problemen met vuurwerk, maar willen helaas niet doorpakken. Een veel gehoord argument is dat een verbod niet te handhaven is. Als we kijken naar het afgelopen jaar dan is dit argument te begrijpen. In de twaalf gemeenten met een lokaal verbod was het lastig om te handhaven. Ondanks dit probleem pleiten wij toch voor een verbod. Wij vinden namelijk dat je als gemeente het goede voorbeeld moet geven. Niets doen is wat ons betreft geen optie. Door een verbod in te stellen laat je zien dat je dit probleem serieus neemt en het wilt aanpakken. Dat dit beter landelijk geregeld kan worden klopt, maar de huidige regering wil niet doorpakken. Daarom moet dit probleem van onderaf aangepakt worden. Hoe meer gemeenten een verbod instellen, hoe groter de druk wordt op de regering om een landelijk verbod in te stellen.
De komende tijd gaan we kijken of we andere partijen mee kunnen krijgen in een nieuwe motie om vuurwerkoverlast in Goes tegen te gaan. Wel hebben we een toezegging van de burgemeester om als gemeente bij de regering te pleiten voor een verbod. Wij zijn in ieder geval nog lang niet klaar!
Wouter van der Pijl

‘Een samenleving waarin iedereen gelijk is en mee kan doen. Waar de politiek haar verantwoordelijkheid neemt en samen met inwoners beslist. Dat is waar ik voor sta’ Odyzee Kloetinge Mijn naam is Wouter van der Pijl. Ik ben geboren en opgegroeid in Goes en woon in Goes-Zuid. Ik heb in mijn studententijd geschiedenis gestudeerd in

Meer over Wouter van der Pijl