Subsidieregeling groene daken is weer gevuld

Door Astrid de Jong op 20 juni 2022
Evert van de Vrie zit op het dak van zijn huis en bekijkt de eerste bloemetjes en bijtjes op zijn groene dak van sedum.
André Alting en Astrid de Jong, raadsleden van onze fractie, gingen daar ook nieuwsgierig een kijkje nemen en een presentje brengen. Evert heeft als één van de eerste inwoners gebruik gemaakt van de vernieuwde subsidieregeling groene daken.
Drie jaar geleden kwamen Evert en zijn vrouw in de aardgasvrije wijk Ouverture in Goes wonen. Na het vervullen van de wens om extra zonnepanelen neer te leggen wilde ze ook graag nog een groen dak.

De Provinciale subsidieregeling vonden ze nogal ingewikkeld dus werd deze niet aangevraagd. Toen ze hoorden dat ook de gemeente Goes een regeling kreeg hebben ze die aangevraagd. Deze was een stuk eenvoudiger aan te vragen vertelde Evert aan ons.

Je krijgt 25 euro per vierkante meter vergoed en je mag het ook zelf aanleggen als je dat wilt.

Evert koos er niet voor om het zelf aan te leggen, “soms moet je iets uit handen geven aan iemand die er meer verstand van heeft”.

Van de gemeente kreeg hij zo’n 1500 euro vergoed uit de subsidieregeling. Totaal heeft hij er zo’n 3500 euro aan uitgegeven aan het laten leggen van het sedumdak.

Zo’n 50 vierkante meter van zijn L-vormige dak is nu bedekt met sedum, dit is een soort vetplantje dat goed tegen hitte kan en ook water langer vasthoud. Op deze manier dragen ze een steentje bij tegen de hittestress en vergroten ze de biodiversiteit in hun omgeving.

Hoe meer zwarte daken hoe warmer de omgeving wordt, door groene daken in de omgeving kun je daadwerkelijk bijdragen aan een lagere omgevingstemperatuur.

Het is een onderhoudsarm dak twee keer per jaar een paar korrels strooien en af en toe een klein beetje onkruid weghalen.

Evert hoopt dat meer mensen zijn voorbeeld volgen en van de subsidie gebruik maken. De subsidiepot is met ingaan van de nieuwe regeling gevuld tot 75.000 euro. Daar kunnen we veel daken mee vergroenen! Meer groene daken voor een beter klimaatbestendige gemeente!
Meer lezen of zien over het groene dak van Evert klik dan op deze link naar het artikel en video van de PZC:
Astrid de Jong

Quote: Wanneer je luistert hoor je meer. Ik ben Astrid de Jong, 51 jaar, geboren en getogen Zeeuw, moeder van 3 volwassen kinderen en getrouwd met een echte scoutleider.  In de gemeenteraad ben ik geen onbekende, eerder was ik al raadslid in de Goese gemeenteraad. In mijn dagelijks leven ben ik mantelzorger voor een aantal

Meer over Astrid de Jong