Vrijheid van onderwijs in Goes

Door Wouter van der Pijl op 7 januari 2023
Vrijheid van onderwijs vinden wij een belangrijk goed. Ouders moeten naar onze mening voldoende keuze vrijheid hebben om te bepalen welke school zij het beste vinden voor hun zoon of dochter. Er zijn veel soorten verschillende typen van onderwijs en openbaar onderwijs is er daar één van. Echter ook binnen het openbaar onderwijs heb je verschillende wijze waarop dit onderwijs aangeboden wordt. Zo is de ene openbare school de andere niet. De Stamperiusschool werkt bijv. met IPad onderwijs en het IKC Kloetinge weer niet. De ene ouder wil wel IPad onderwijs voor haar zoon of dochter en de ander niet.

Uit cijfers blijkt dat de Zuidwesthoek, de Schengehof en het IKC Kloetinge vol is. De overige openbare scholen in Goes hebben nog enige ruimte, maar niet veel. Wat ons betreft moet je ook niet willen streven naar een 100% bezetting van de scholen. Je wilt immers ook de mogelijkheid behouden om nog te kunnen groeien. Daarom hebben wij onlangs in de gemeenteraad ingestemd met de bouw van twee extra lokalen bij het IKC Kloetinge. Deze school heeft sinds de komst van het nieuwe gebouw een stormachtige groei doorgemaakt en de prognose is dat dit nog jaren zal voortduren. Met het oog op de ontwikkeling bij andere openbare scholen in Goes en de toekomstige uitbreidingsplannen van Goes om meer woningen te bouwen, leidt dit ertoe dat meer lokalen nodig zijn.

Op dit moment heeft het IKC al een te kort van twee klassen. Helaas moesten de afgelopen tijd twee klassen van het IKC gehuisvest worden op het Ostrea Lyceum. Dat lijkt ons geen wenselijke lange termijn oplossing. Daarnaast wordt er nu een streng postcodebeleid gehanteerd waarbij alleen nog maar nieuwe leerlingen aangemeld mogen worden als ze uit Kloetinge komen. Een nog verdere beperking van leerlingen vinden wij te ver gaan.

Uit de prognose voor de groei van het aantal leerlingen voor het IKC is te zien dat het aantal leerlingen ook in de komende jaren hoog blijft waardoor extra lokalen nodig zijn. Een oplossing met tijdelijke lokalen is dan ook niet voldoende. We zijn blij dat IKC Kloetinge er binnenkort twee nieuwe lokalen bij krijgt. Zo zorgen we ervoor dat het openbaar onderwijs in Goes van goede kwaliteit en toekomstbestendig blijft.

Wouter van der Pijl

‘Een samenleving waarin iedereen gelijk is en mee kan doen. Waar de politiek haar verantwoordelijkheid neemt en samen met inwoners beslist. Dat is waar ik voor sta’ Odyzee Kloetinge Mijn naam is Wouter van der Pijl. Ik ben geboren en opgegroeid in Goes en woon in Goes-Zuid. Ik heb in mijn studententijd geschiedenis gestudeerd in

Meer over Wouter van der Pijl